«Ikke snakk om det»

To ungdommer som samarbeider, av Roald, B., NTB scanpix. (https://ndla.no/image/9356). CC BY-NC-SA 4.0.

En kollega refererer til elevene sine, som uttrykker et ønske om mindre prat om psykisk helse i skolen. «Vi blir bare sykere av det,» hevder de. «Vi deltar i undersøkelser, følger med på TV-serier og hører stadig nyhetsrapporter om økende press, stress og problemer blant unge. Oppmerksomheten rundt psykisk helse gjør at vi føler oss verre.» Disse uttalelsene får støtte av Janne Lund som forsker på psykiske helseplager blant ungdomsjenter. I en kronikk i Aftenposten har hun reist spørsmålet om hennes forskning har bidratt til å forsterke problemene ungdommene opplever (Lund, 2020). Psykologiprofessor Ole Jacob Madsen deler liknende bekymringer og mener at ««livsmestring i skolen» i verste fall kan bli en spore til nye nederlag for elever som sliter fra før» (Halvorsen, 2020).

Likevel var Norsk psykologforening i 2015 pådriver for undervisning om psykisk helse i skolen med oppropet «Boken som mangler». Oppropet hadde støtte fra en rekke organisasjoner som Rådet for psykisk helse, Mental Helse Ungdom, Elevorganisasjonen, Norsk lektorlag og Norsk psykiatrisk forening. De understreket at «God psykisk helse er den viktigste byggesteinen for et godt liv. Og «…grunnlaget for god selvfølelse, omsorgsevne og opplevelsen av livsmestring» (Opprop Boken som mangler, 2015). De mente altså i god «burde-vært-pensum»-stil at kunnskap om, gir fravær fra psykiske lidelser.

Som følge av oppropet ble folkehelse og livsmestring innlemmet i læreplanenes overordnede del med Kunnskapsløftet 2020. Temaet omfatter flere aktuelle områder som: «fysisk og psykisk helse» selvfølgelig, men også «levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk og personlig økonomi. Verdivalg og betydningen av mening i livet, mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grenser og respektere andres, og å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner hører også hjemme under dette temaet», som det står i læreplanen (Utdanningsdirektoratet, u.d.). Målet med Folkehelse og livsmestring er  altså «å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv.»

Norskfaget spiller en betydningsfull rolle i utviklingen av ferdigheter som språk, litteratur, kommunikasjon og kritisk tenkning, som er avgjørende for å leve et sunt, meningsfullt og tilfredsstillende liv. I vårt norskfagteam på skolen har vi diskutert hvordan vi kan utvide temaene vi behandler når vi underviser om folkehelse og livsmestring. Hvordan vi kan presentere temaer på en måte som ikke alltid fører til terapeutiske samtaler om «hvordan har du det egentlig?» Janne Lund har stilt et relevant spørsmål: «Kan vi jobbe for bedre psykisk helse uten å snakke om psykisk helse» (Lund, 2020)? Og her tror jeg vi har hovedutfordringen. Gjennom bøker kan vi ta del i andres liv og opplevelser, og dette kan bidra til å utvikle vår empati. Norskfaget gir en spesiell mulighet til å bruke samtidslitteratur for å få innsikt vi vanskelig får med andre medium. På min skole vil vi for eksempel bruke skjønnlitterære tekster sammen med undervisningsopplegg som ligger kategorisert på NDLA (Nasjonal Digital Læringsarena, u.d.). Her er det mange ulike områder innen folkehelse og livsmestring. Vi har mener at en vellykket tverrfaglig tilnærming til folkehelse og livsmestring ikke nødvendigvis handler om «å snakke om det,» men heller om å tilby muligheter for aktuell innsikt om mennesket og samfunnet, på tvers av fag.

Litteratur

Halvorsen, P. (2020, 08 03). Mener livsmestring i skolen duker for nye nederlag. Hentet 09 23, 2023 fra psykologtidsskriftet.no/: https://psykologtidsskriftet.no/aktuelt/2020/08/mener-livsmestring-i-skolen-duker-nye-nederlag

Lund, J. (2020, 01 25). Nei, vi må ikke snakke om det. Aftenposten. Hentet 09 23, 2023 fra https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/8moxB1/nei-vi-maa-ikke-snakke-om-det-janne-lund

Nasjonal Digital Læringsarena. (u.d.). NDLA.no. (S. Trageton, Redaktør) Hentet 10 02, 2023 fra Folkehelse og livsmestring: https://ndla.no/nb/subject:d1fe9d0a-a54d-49db-a4c2-fd5463a7c9e7/topic:3cdf9349-4593-498c-a899-9310133a4788

Opprop Boken som mangler. (2015). Hentet 09 25, 2023 fra Opprop: http://www.psykol.no/content/download/ 42497/422115/version/1/…/hull.pdf.

Roald, B.To ungdommer som samarbeider. NTB scanpix. (https://ndla.no/image/9356). CC BY-NC-SA 4.0.

Utdanningsdirektoratet. (u.d.). Overordnet del Folkehelse og livsmestring. Hentet 09 28, 2023 fra Utdanningsdirektoratet: https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/tverrfaglige-temaer/folkehelse-og-livsmestring/?kode=nor01-06&lang=nob