Fire venner på eventyr!

Salamandergåten 

Salamandergåten er første bok i CLUE serien som det er skrevet tilsammen 12 bøker av. Salamandergåten av Jørn L. Horst er en spennende fortelling. Den handler om 3 ungdommer som heter Cecilia, Leo, Une og hunden Egon. Forbokstavene til de 4 hovedpersonene i boken blir tilsammen CLUE som betyr ledetråd eller hint.

Salamandergåten begynner med at ungdommene Cecilia og Leo finner en død mann som ligger på stranden. Mannen er skylt i land fra en båt som ligger havarert lengre ut i viken. På armen til den døde mannen er det tatovert en Salamander og tallet 2. Faren til Cecilia eier pensjonat Perlen som ligger ved stranden. Moren til Leo jobber på pensjonatet. Moren til Cecilia er død. Slik blir vi kjent med hovedpersonene. Venninnen Une har en hund som heter Egon. Sammen er de fire venner på eventyr!

Pensjonat Perlen 

Ungdommene driver sin egen etterforskning og finner ting fra vraket. Da ungdommene følger etter noen gjester fra hotellet ut til båt vraket er dramatikken i gang.

Leseren følger politiets arbeid ved at to av gjestene på pensjonatet er politi på spaningsoppdrag. Ingen skal vite at de er politi, men ungdommene finner det ut.

Boken handler om to mysterier, både Salamandergåten og moren til Cecilia sin død hvor politiet har konkludert med drukning. Det gjennomgående mysteriet i hele CLUE serien, er mysteriet omkring moren til Cecilia sin død. For å finne løsningen på dette mysteriet må man lese videre i CLUE serien.

Forfatteren Jørn Lier Horst er tidligere politimann. Han bor i Stavern i Vestfold. I mye av krimmen han skriver kan man kjenne seg igjen i beskrivelsene av omgivelser som minner om Stavern i Vestfold for de som har vært der. Bøkene i CLUE serien har handling fra alle årstidene vår, sommer, vinter og høst. Siste boken i denne serien kom i januar i fjor. Horst er en veldig produktiv forfatter som har skrevet mange bøker og mottatt mange priser. Les mer om forfatteren Jørn L. Horst: https://no.wikipedia.org/wiki/Jørn_Lier_Horst.

Målgruppen for boken er slutten av barneskolen eller ungdomsskole elever. Forfatteren selv sier at han skriver for barn og ungdommer fra 9-15 år. Jeg tenker at elever også på videregående skole kan ha glede av å lese denne boken.

Boken er lettlest med stor skrift og med korte kapitler. På grunn av innholdet i boken og at plottet er dramatisk vil jeg anbefale boken mest til ungdommer. Dette fordi innholdet i boken kan virke skremmende på mindre barn.

I boken står det sitert «Alt jeg vet, er at jeg intet vet» og det står også om Sokrates bakerst i den. Jeg synes det fint at det står om filosofi i boken. Det at ungdommene som er hovedpersoner i boken er opptatt av dette er viktig å formidle til bokens lesere. Dette kan inspirere til filosofisk tenkning blant ungdommer. Les mer om filosofen Sokrates her https://no.wikipedia.org/wiki/Sokrates.

Boken har en god moral, forbrytelser lønner seg ikke. Forfatteren er tidligere politi, han tar med mye personlige erfaringer,realisme og sine holdninger i skrivingen sin.

Boken er spennende. Den er bygget opp som et puslespill, der forskjellige hendelser og observasjoner (Clues), gjør at man skjønner hva historien dreier seg om. Historien fortelles av en tredjeperson, og det er tredjepersonen som forteller hvordan ungdommene tenker.

Mysteriet rundt moren til Cecilias død er en sak som ikke blir avsluttet i denne boken. Historien fortsetter i neste bok. Man blir da fristet til å lese neste bok for å finne ut hva som skjer videre i forhold til mysteriet. Dette gjør serien verdt å lese videre i, men også hvert kapittel i boken blir avsluttet spennende, slik at man vil lese videre.

Salamandergåten er en spenningsroman uten at forfatteren går dypt inn i hovedpersonens indre, men er mer opptatt av handling og å oppklare mysteriet i boken.

Boken kan på mange måter sammenlignes med barne– og ungdomsserier som begynte på 1930- tallet som Frøken Detektiv, Bobsey barna og Hardy guttene, hvor ungdommer løser krimmysterier sammen. Siden da har slike krimbøker blitt lest av generasjon etter generasjon. Horst skriver bøkene sine ut ifra hvordan ungdommer lever i dag.

I Salamandergåten er målgruppen barn og ungdommer. Leserne kan kjenne seg mer igjen i disse bøkene. Jeg synes boken var spennende selv om jeg er en voksen kvinne på over 30 år. Jeg vil anbefale Salamandergåten til ungdom i alle «aldre», fordi den først og fremst gir leselyst, er spennende oppbygd og forfatteren har et klart og tydelig språk til leseren.

God leselyst!

3 tanker om “Fire venner på eventyr!

  1. Hei Ingvild

    Det var veldig fint å lese innlegget ditt! Du har gjort et grundig arbeid med omtalen av boka og du balanserer fint mellom å gi et innblikk i handlingen og en vurdering av den! Du gir leserne av bloggen din noen viktige spor og innspill som vekker nysgjerrighet for boka. Stiltonen din der du balanserer mellom en personlige innspill og faglige vurderinger fungerer veldig fint.

    Så er jeg enig med tilbakemeldingen du har fått om at det er litt uklart hvilken oppgave du har valgt og hvem du skriver for. Mens Silvia tenker at du kanskje skriver for ungdommene så tenker jeg at innlegget kanskje passer best for medstudentene dine. Hvis du velger å skrive direkte til unge lesere så fungere noe av dette veldig fint, men kanskje kan det være nødvendig med noen tilleggsgrep for å vekke nysgjerrigheten deres. Jeg synes forresten at du har fått veldig gode og konstruktive tilbakemeldinger fra de to medstudentene som har respondert på innlegget.

    Beste hilsen Elin 🙂

  2. Hei Ingvild!

    Jeg synes du har skrevet et ryddig og strukturert blogginnlegg. Du har både med bilder og lenker til andre nettsider, akkurat som oppgaven krevde. Det at du har trukket inn filosofen Sokrates og lenket til mer informasjon om ham, syntes jeg var ekstra spennende og lurt gjort. Det gjør at man kan bruke boka på flere måter og i ulike sammenhenger når man skal formidle den.

    Du har fått med akkurat passe mye om handlingen til at vi som leser innlegget skjønner hva boka handler om, og du har fått med mange gode, egen betraktninger om boka. Du får også med sammenhengen mellom forfatteren og hans bakgrunn som politimann, og hvordan han trekker inn egne erfaringer og bakgrunn i boka.

    Du får også godt fram at boka egentlig inneholder to mysterier, og at man må lese videre i serien for å få svar på alt. Det er nyttig å vite for oss som formidlere, og barne- og ungdomsleserne lar seg lett «fange» av bøker og serier som er bygd opp på denne måten.

    Jeg synes du har fått til å skrive et godt blogginnlegg, og som formidler på et skolebibliotek har jeg fått god innsikt i boka gjennom innlegget ditt, både hva den handler om og om målgruppen den kan formidles til.

    Lykke til videre!

  3. Hei Ingvild,
    Du valgte en gøy tittel som fanger oppmerksomheten og gir lyst til å lese innlegget. Artig at du avslutter med ”God leselyst”. Hvis du vil skrive flere blogginnlegg om bøker i framtiden, kunne du kanskje ha brukt det som en slags signatur?
    Jeg er litt usikker på om du har valgt oppgave A eller C. Kommentaren min er basert på at du presenterer Salamandergåten for en elevgruppe.
    Fint at du har et lite sammendrag, at du forteller litt om bokas komposisjon og at du nevner Jørn Lier Horsts bakgrunn. Du gjentar en del informasjon. Var det et bevisst valg for å være sikker på at elevene får det med seg? For meg virket det som om gjentakelsene hindret en god flyt i lesingen. Jeg reagerer også litt på at det er en del unøyaktig informasjon i innlegget.
    Det var en god idé å nevne Sokrates og hans sitat, men jeg synes du formulerer det på en litt forvirrende måte og savner en tydelig kontekst.
    Bra at du sammenligner CLUE-serien med andre krimserier for barn og ungdom. Kanskje får noen av elevene dine lyst til å lese også bøker fra de seriene du nevner. Tror du at det vil skje også med CLUE-serien at den vil bli lest av generasjon etter generasjon?
    Angående bildevalget, liker jeg at du tok bokas framsiden siden den forteller mye og vekker nysgjerrighet. Når det gjelder det andre bildet, synes jeg at det hadde vært mer interessant å velge kartet over Skutebukta og/eller plantegningen av Perlen pensjonat siden de bidrar å gjøre teksten mer tilgjengelig for leseren. Når det gjelder lenkene, hadde jeg foretrukket forfatterens egen nettsiden istedenfor wikipedia.
    Lykke til videre med skolebibliotekkunnskapsstudiet!

Det er stengt for kommentarer.