På vei mot større faglig pondus?

For nesten 20 år siden startet jeg på fjernstudiet i bibliotekkunnskap mens jeg jobbet fulltid på kafé. Etter endt vakt noen ukedager, gikk jeg på Bergen Offentlige Bibliotek og jobbet gratis med oppsett på barneavdelingen for å ‘få en fot innafor’. Drømmen, og planen var å fullføre studiene og jobbe akkurat der, på BOB’s barneavdeling.

Tilfeldighetene (som jo i følge Tor Åge Bringsværd er våre venner) ville ha det til at jeg ikke lenge etter havnet som fast ansatt på Musikkavdelingen på samme bibliotek. Fast jobb på drømmebiblioteket og livets finurligheter gjorde at å flytte til Oslo og fullføre bibliotekarstudiet ikke ble noe av.

Nå har jeg jobbet her, i dette over hundre år gamle, nydelige, litt for trange bygget i 15 år. Musikkavdelingen eksisterer ikke lengre i den formen den hadde, jeg har selv fått to barn og tar flere og flere vakter på Barneavdelingen. Jeg storkoser meg der, men som ufaglært novise føler jeg i blant at jeg kommer til kort. Da en kollega tipset meg om at en kunne ta skolebibliotekkunnskap som fjernundervisning og i tillegg på deltid, krysset jeg fingrene og søkte. Det er akkurat det lille sparket bak som trengs for å gå dypere inn i barne- og ungdomslitteraturens verden, for det er nok det som interesserer meg mest ved dette studiet, og som virkelig er nyttig i min jobb på Bergens folkebibliotek.

Jeg er omgitt av svært kunnskapsrike kolleger på Bergen Offentlige Biblioteks barneavdeling. En målsetting ved dette studiet er å kunne få litt større faglig pondus og å være i stand til å utfylle de jeg jobber sammen med. Jeg håper å kunne utvikle min kompetanse på flere områder, få nye impulser, å bedre forstå hvordan skolebibliotekene fungerer og få et innblikk i hvor forskjellige de kan være og er. Å kunne føle meg så trygg på egen kunnskap og evne til å formidle den, at jeg kan ta del i samarbeidet vi har med skolene i byen, f.eks ha klassebesøk. Ikke minst ønsker jeg å forbedre min egen evne til å forstå hva det enkelte barn er ute etter og enkelt og engasjerende gjenfortelle handlingen i bøker. (Jeg planlegger også å ta et kurs i lesersørvis i den forbindelse).

I mine 15 år som bibliotekansatt har jeg jobbet en del med kunnskapsorganisering og er nok den eneste på Barneavdelingen som brenner for Dewey 🙂 Jeg har ansvar for samlingspleie av fagboksamlingen vår og er den som lager utstillingene på avdelingen. Jeg håper jeg i løpet av studietiden også får litt nye ideer og tanker om den visuelle formidlingen av samlingen, som jo utstillinger er. Det utgis så mange vakre, spennende og interessante fagbøker om alle verdens emner, og jeg har som mål å få ‘pusha’ faglitteratur, mer enn bøkene om Minecraft, pokemon og dinosaurer (sistnevnte er nok en personlig favoritt, men akkurat de bøkene trenger strengt tatt ikke noe hjelp med å komme seg ut av hyllene og hjem til barna 🙂 )

I skrivende stund nærmer vi oss Forskningsdagene og årets tema er havet. Vi markerer dette hvert år og i år er jeg spesielt fornøyd med temaet! Jeg har nå funnet et bittelite akvarium på finn.no som jeg skal bruke i utstillingen, og gleder meg til å prøve å dra barna med under havoverflaten med både skjønn- og faglitteratur!

2 Comments

Filed under Uncategorized