Denne bloggen er laget for bruk i studiet Skolebibliotekskunnskap. Jeg valgte å svare på oppgave B.

Jeg leste mye forskjellige i løpet av min barndom, og trives nå med å prøve nye bøker som voksen. Gjennom dette studiet blir det moro å utfordre meg selv på forskjellige bøker og akademisk skriving. Jeg valgte å bruke boken «Operasjon Tordensky» av Jørn Lier Horst som utgangspunkt i denne oppgaven. Dette er første bok i en serie om to barn og en hund som er Detektivbyrå nr. 2, og de har nå 22 bøker om deres eventyr som detektiver. Det er en krim og spenningsbok for barn fra 7- 12 år.

En kort oppsummering av boka: I Elvestad møter vi detektivbyrå nr. 2, som består av Tiril, Oliver og hunden Åtto. De oppdager at det har vært flere tyveri i Elvestad, og da tar de saken i egne hender og vil hjelpe politiet. De følger spor og finner bevis og etter hvert sette de sammen trådene for å finne ut hva tyvene vil med det forskjellige tyvegodset. Det var stjålet gjær fra baker Monsen, en varebil fylt med sukker fra Sukker-Larsen, einebær busker fra parken og flere. Ved hjelp av Åtto sin nese, Oliver sine ideer og Tiril sin modighet så finner de tyvene for politiet.

OLIVER
TIRIL
ÅTTO

Denne boken tenker jeg vil fungere veldig godt i en elevgruppe i barneskolen, eventuelt en 5. klasse. Elevene kan ha hver sin bok foran seg med en lærer som leser høyt imens de leser med. Bokas oppbygning er perfekt for elevgrupper, og dette tenker jeg på grunn av at historien er lagt opp som et puslespill, enkel hendelser og ting skjer og hovedpersonene legger sammen bitene til de der hele bildet og finner en løsning. Vi og elevene får biter av informasjon på samme tid som Tiril, Oliver og Åtto. Elevene har mange ting de kan diskutere i gruppen om boka. her er noen eksempler på spørsmål de kan diskutere. Hvorfor ble det stjålet gjær fra bakeren? Hva vil tyvene med de tomme tønnene? Hvorfor driver Åtto å nyser? Hva er tyvenes neste steg?

Bak i boken er det noen morsomme oppgaver som elevene kan få prøve seg på. Oppgavene går ut på å lete i illustrasjonene i boka å finne forskjellige ting som er tegnet bakerst i boka. Elevene jobbet med å se etter små skjulte ting som ekte detektiver. Her legger jeg til en lenke til en blogg med mer informasjon om både bøkene, forfatteren og med oppgaver som kan bruker for å jobbe mer med elevene.

3 kommentarer til «Detektivbyrå nr. 2: Operasjon Tordensky og hvordan den kan fungere i en elevgruppe»

1. Takk for blogginnlegget!
    Jeg tenker som deg at dette er ei bok som egner seg godt i skolen. Den er sikkert grei å lese høyt, det vil si helst slik at en også kan få vist bildene. Å få til fullt klassesett av ei slik bok, er vel ikke så lett (og kanskje heller ikke ønskelig) , men som høytlesingsbok kan den likevel fungere – slik Trine er inne på.

Det er fint om en kan få til arbeid med boka også. Spørsmål og oppgaver i slike opplegg kan variere. Jeg tenker nok at det ville være bra om en i tillegg til spørsmål om handlinga kunne komme inn på krimsjangeren. Ei bok som dette er jo typisk «sjangerlitteratur», og det er bra dersom elevene kunne lære seg å sette ord på sjangertrekk.

Hilsen Svein Slettan

2. liker hvordan du har bygd opp innlegget, og bruket av bilder er fint. også at du har presentert først hvilken oppgave du har valgt.

ening at boka er fin til å bruke med elevene. kanskje da også en litt mindre gruppe så man kan studere teksten godt sammen, siden det er mange spor og oppgaver som er lettere å finne om man ikke er så mange om gangen.

– guro

3. Hei,
    Blogginnlegget ditt har et fint oppsett, med avsnitt og bilder som gir luft i teksten. Deler av innledningen din synes jeg kanskje hører mer hjemme i en egen bloggpost/fane (for eksempel “Om meg”), men informasjonen hører absolutt hjemme på bloggen.

Jeg synes boka Operasjon Tordensky egner seg bedre for ordinær høytlesing i en klasse, framfor at alle elevene sitter med hver sin bok. Elever som er gode lesere vil klare å lese videre og finne svar på alle spørsmålene før andre. For å vise bildene samtidig som man leser, kan man bruke et dokumentkamera eller lignende.

Jeg ville også lest boka på et lavere trinn, jeg synes Detektivbyrå nr. 2-serien er super for barn i starten av “bokslukeralderen” (ca 9-12 år). Serien er såpass godt kjent og mye brukt at jeg vil tro mange av elevene kjenner til den fra før, i hvert fall når de har kommet til 5. klasse.

Jeg savner kanskje litt mer reflekterende oppgaver og spørsmål enn de boka så åpenbart inviterer til. Hva med å se nærmere på bildene, og undersøke detaljer som boka ikke beskriver i teksten (jmf forelesningen om boka, hvor både opprinnelsen til gatenavnet Omregata og alle de ulike politihattene på kontoret til Thorvaldsen nevnes)? For å gjøre det mer spennende og aktivt, kunne man også gjort som Tiril og Oliver og lage en oppslagstavle for notater. Kanskje man samtidig som man leser boka i klassen kan lære litt om enkle undersøkelsesmetoder? Det er noen metoder man kan gå mer i dybden på, og Horst har skrevet en egen Detektivhåndbok (2017) som kunne være morsom å bruke parallelt med høytlesingen.

Operasjonbøkene er kjempefine for å vekke leselyst, og jeg er helt enig i at de passer som høytlesingsbøker.

Alt godt, Trine Bergstå