Leksjon 2, oppgave A – Bokanmeldelse Salamandergåten av Jørn Lier Horst

Flott krim for barn og ungdom!

Jeg har nettopp lest boken Salamandergåten, som er den første i Clue-serien til Jørn Lier Horst.
CLUE er en forkortelse for Cecilie, Leo, Une og Egon; som er hovedpersonene i boka/serien.

Det vil  si;  Egon er hunden  som er med dem på oppdrag.
Jeg lånte boka på Bø bibliotek, i Telemark.

Jørn Lier Horst har tidligere jobbet som etterforsker i politiet, og har mye kunnskap om forbrytelser som er blitt begått.
Det er i hvertfall skrevet 13 bøker i CLUE-serien, og Jørn Lier Horst vet hvordan han kan engasjere unge lesere.

«Leo trykket på et av bildene og fikk opp en omtale:
Salamander. Et landlevende virveldyr. Kaldblodig. Er nattaktiv.
Lever skjult på kjølige og skyggefulle steder om dagen og kommer frem om natten.»

Salamandergåten

Jeg synes det var en fin, og underholdende bok, og jeg må innrømme at den var veldig annerledes enn jeg hadde sett for meg, med tanke på tittelen.

Jeg har lest en del av de krimbøkene som Jørn Lier Horst har skrevet for voksne, og kan anbefale denne boka for dere elever.

Boka handler om skumle typer og drap ved Perlen pensjonat i Skutebukta.

Boka kan f.eks. kjøpes på www.bokkilden.no. Salamandergåten.

Boka er utgitt av Kagge forlag, har 141 sider, og ble gitt ut i 2012.
Den kan kjøpes som e-bok, eller som CD, dersom man heller ønsker det.
Den er lettlest, med stor skrift, og gir leseren mulighet til å forsøke å finne ut av mysteriet selv underveis.

Boka passer nok best for barn/ungdom for 9-12 år, men jeg tror flere aldersgrupper kan ha glede av denne.

Boka inneholder kart så man kan holde seg oppdatert over hvor de ulike stedene som er nevnt, er i forhold til hverandre.

Kart over Skutebukta

Det er også noen filosofiske spørsmål som er bakt inn handlingen, så lærer vi litt om det også.
Det er henvisninger til blant annet Sokrates, som  ble født i Athen i år 470 før Kristus.

«Å nei, du», smilte Gamle-Tim. » Den som vet at han ikke vet, er kanskje den klokeste blant oss.»

Boka inneholder også en faktaside om Sokrates, på slutten av boka.

Du kan lese mer om CLUE-serien her: Info om Clue-serien

Info om Jørn Lier Horst fra Wikipedia

Tittel: Salamandergåten
Forfatter: Jørn Lier Horst
Utgitt: 2012
Antall sider: 141
Aldersgruppe: 9-12 år

Boka er lånt på Bø bibliotek i Telemark.

02/11-2019 · 18:46

3 Responses to Leksjon 2, oppgave A – Bokanmeldelse Salamandergåten av Jørn Lier Horst

1. Hei!
    Blogginnlegget er interessevekkende, med sine nyttige fakta og sitt bildestoff. Oppsettet er luftig og innbydende, og det er fint at du lager utskilte sitat som kan pirre nysgjerrigheten. Det fungerer fint der du nevner Sokrates; leseren fatter trolig sammenhengen der. Litt mer problematisk er det der du siterer passasjen fra boka om salamandere. Det er ikke så godt å skjønne hvordan det henger sammen med teksten ellers. Jeg er ellers enig med Heidi i at det hadde vært fint om du kunne gått noe mer inn på handlinga, altså brukt noe av den som et spenningsskapende og informativt grep. Hva boka faktisk handler om, kommer litt for mye i bakgrunnen her. Og i tillegg: Blir det egentlig begått et drap i boka? Er ikke den døde omkommet i forliset? Lenker: Jeg ser at det er grei informasjon begge steder. Men det er rent kommersielle nettsteder, dvs. bokhandler. I stedet vil jeg foreslå at du bruker forfatterens hjemmeside, der det er mye informasjon, eller omtaler og anmeldelser av bøkene. Da blir det faglige viktigere. Hilsen Svein S.

2. Hei Øyvind 🙂
    Fyrst vil eg takke for ein fin blogg! Den er ryddig, korte avsnitt, gode bildete som passar inn og du har med sitat frå boka. Akkurat passe til at eg blei skikkeleg nysgjerrig, då eg ikkje har lest bøkane 🙂 Du forklarar kva CLUE står for og det er fint å sjå framsida av boka. I tillegg er lenka til der ein kan lese meir om serien god, eg måtte rett inn å kikke. Der er det relevant informasjon for å pirre nysgjerrigheten. Det er og fint med informasjon om kor ein kan kjøpe og låne boka, samt at ho fins i ulike format. I min nysgjerrighet kom eg over ei eiga side av forfattaren om serien som var nyttig og eg fann og høyrespel av bøkane som ligg på nrkradio. No skal eg starte på fyrste bok, takk for tips!

3. Hei Øyvind. Jeg har ikke lest Salamandergåten enda så vurderer bloggen din uten å ha lest boka.

Jeg liker faktaboksen og bildene. Det å få vite litt mer om Horst og at han har vært politi osv tror jeg elevene liker.

Veldig fint at du har tatt med hvor det er mulig å få tak i boka og hvilke format den finnes i, antall bøker i serien, at boka er lettlest med stor skrift, aldersgruppen den passer for og sideantall. Alt dette er nyttig informasjon.

Hvis jeg skal pirke på noe så er det dette: Jeg innser at det muligens er vanskelig å skrive for mye om bokas handling uten å avsløre plottet. Det er ofte en utfordring når det kommer til krimbøker. Men jeg skulle likevel ønske jeg fikk vite litt mer om hvem som har blitt drept og litt mer om de skumle typene. Og kanskje litt mer om hovedpersonene.. Bare nok til å pirre nysgjerrigheten enda et par hakk.

Du sier at Salamandergåten er annerledes i forhold til det du hadde sett for deg med tanke på tittelen. Det er interessant og jeg blir nysgjerrig på hvorfor du synes det.

Fine og relevante bilder. Bra med lenke til mer info om Salamandergåten. Lengden på innlegget er passende utfra målgruppe og blogg som sjanger. Det at du tok med det om de filosofiske innslagene i boka og et sitat som eksempel på dettet synes jeg var veldig fint.