Hvorfor vil jeg bli skolebibliotekar?

Etter mange års arbeid i skoleverket som lærer, lærervikar eller som pedagogisk personale uten pedagogisk utdannelse og alltid med midlertidige kontrakter fikk jeg etterhvert lyst til å bli noe. Få en utdannelse som er klar og tydelig på at jeg har en tittel som viser hva jeg er og hva jeg kan og skal jobbe som. En stund var førstevalget vernepleier, en annen periode var det å fortsett med et av mine gamle studier og bli historiker.

Lysten til å ta en utdannelse økte med årene og i år var endelig tiden inn til å søke på et studium og en utdannelse. Førstevalget var ikke skolebibliotekar, men en utdannelse inne arkivkunnskap. Andrevalget og det eneste alternativet var skolebibliotekarstudiet( vurderte bibliotekarstudiet også, men det var for langt og for vrient å kombinere med et arbeidsliv ved siden av).

Når man så er nr. 99 på ventelista på førstevalget er det ikke vanskelig å snu seg rundt og sjekke ut andrevalget. Når jeg så nærmere på emnene og pensum til skolebibliotekarstudiet ble det klart at dette var enda mer fristende enn jeg hadde trodd, og det var noe jeg kunne klare. For å gjennomføre studiet så er det jo viktig at motivasjonen er på plass og det er den jeg følte ble enda bedre og kraftigere når jeg sjekket ut emner og pensum på studiet.

Men hva er det jeg mest av alt ønsker å oppnå ved å delta på dette studiet?

Som studenter så setter vi oss først inn i de forskjellige emnene vi skal lære og så får vi en oversikt over pensumet vi skal sette oss inn i. Sakte men sikkert så begynner vi å se på hva som er mine styrker innenfor studiet og hva som er våre svakheter. For meg var i hvert fall ikke dette vanskelig å definere.

Gleden stiger når godbøkene kommer på rekke og rad.

Men opp gjennom årene har jeg besøkt og sett mange skolebibliotek, og de fleste har ikke vært noe særlig bra. Heller det motsatte. Noen har bare rett og slett blitt neglisjert, andre har, virker det som, rett og slett vært uønsket. Felles for de fleste stedene har vært at de ikke har hatt noen til å ta godt vare på de, som har styrt og ryddet med kjærlig hånd. Mange steder tror jeg de tar i mot nye bøker som de får, registrerer de og setter de ut i hyllene. Men de har ingen større vyer for driften av biblioteket, og at det kan være veldig nyttig for elevene på skolen utenom å låne en bok av og til

Allerede når jeg begynte å lese de første bøkene som var pensum på studiet merket jeg at noe skjedde. Motivasjonen økte, ønsket om å lære mer fylte hele meg. Noen bøker er selvfølgelig mer interessante å lese enn andre bøker. Den boken jeg hittil har hatt størst glede av å lese har vært «Skolebiblioteket» av Line H. Hjellup(Red) et al

Den boka skulle jeg gjerne også ønske at ble pensum både for lærere og skoleledere. Med den som et utgangspunkt har skolebibliotekarer og aktuelle samarbeidspartnere et veldig godt utgangspunkt.

https://sia.no/bok/ kan alle som ønsker det kjøpe den og mange andre gode bøker for å forstå og lære mer om skolebiblioteket.

Posted in Uncategorized | 2 Comments