Hvorfor valgte jeg å begynne på skolebibliotekarstudiet?

Etter mange års arbeid i skoleverket som lærer, lærervikar eller som pedagogisk personale uten pedagogisk utdannelse og alltid med midlertidige kontrakter fikk jeg etterhvert lyst til å bli noe. Få en utdannelse som er klar og tydelig på at jeg har en tittel som viser hva jeg er og hva jeg kan og skal jobbe som. En stund var førstevalget vernepleier, en annen periode var det å fortsette med et av mine gamle studier og bli historiker.

Lysten til å ta en utdannelse økte med årene og i år var endelig tiden inn til å søke på et studium og en utdannelse. Førstevalget var ikke skolebibliotekar, men en utdannelse inne arkivkunnskap. Andrevalget og det eneste alternativet var skolebibliotekarstudiet( vurderte bibliotekarstudiet også, men det var for langt og for vrient å kombinere med et arbeidsliv ved siden av).

Når jeg da var nr. 99 på ventelista for å komme inn på arkivstudiet, så var det en veldig god trøst at jeg var kommet inn på skolebibliotekarstudiet, og etter litt sorg over å ha misset på førstevalget så var jeg glad for å skulle begynne som student igjen og å skulle bli skolebibliotekar.

Hvordan er situasjonen ute i skoleverden da?

Selvfølgelig er ikke grunnlaget mitt så stort, men det jeg har sett tyder på at det er mange skolebibliotek som er i forfall, som er en samling med bøker som man kan låne av, men knapt nok finner noe nytt i, eller lærerne bruker det, men de vet ikke hvordan de skal gjøre det. For en som meg som har vært interessert i bøker siden før jeg har kunnet lese, så har det vært smertefullt å se på.

Jeg lærte å lese med bøkene oppslått motsatt vei når min tre år eldre søster skulle lære å lese. Kanskje ikke jeg knakk lesekoden like kjapt som henne, men jeg var i hvert fall en ganske tidlig leser og jeg ble en ivrig leser. En tur i badekaret når jeg så vidt hadde begynt skolen kunne bety 2-timers bad med påfylling av varmt vann flere ganger og gjerne 2-3 bøker om hjortefot og vennene hans.

Så lesing har opp gjennom årene vært viktig og det å dele lesegleden er også stor. Tenk så mye bra vi kan få til hvis flere barn, ja, særlig gutter, finner eller gjenfinner gleden ved å lese.

Når jeg leser nå om dagen så er det mest faglitteratur det går på, mest om natur. Som skolebibliotekar så er ønskedrømmen å møte elever som er naturinteresserte og kunne hjelpe de med å finne passende litteratur.

Siden jeg er så glad i og klar for å anbefale kidsa masse gode naturbøker så har jeg et lite tips til dere litt mer voksne: https://www.bookscrolling.com/the-best-science-and-nature-books-of-2020-a-year-end-list-aggregation/

Ønsker dere alle en god høst med mye god lesning!

Comments are closed.