Oppgave 3

Du er bibliotekar på et skolebibliotek. Rektor har bedt deg om å informere alle lærerne på skolen om hvordan elevene best mulig kan orientere seg i bibliotekets samling. Skriv et blogginnlegg der du forklarer lærerne hvordan bibliotekets samling er orientert og hvordan lærere og elever kan gå frem for å finne bøker i biblioteket. Pek også på hvilke begrensninger som er for gjenfinning i ditt bibliotek.

Du definerer selv hvorvidt dette er en barneskole, ungdomsskole eller videregående skole. Du står fritt til å organisere bibliotekets samling og katalog slik du ønsker.

Oppgave 3  –  Svar

Skolebibliotek for barneskole (1-7 trinn)

Rektor har bedt meg forklare utformingen av dette biblioteket.

Faktabøker:

Faktabøker er satt opp i dewey-systemet og er derfor nummerert, de er ordnet i numerisk rekkefølge, over hver hylleenhet er det et kort som sier hvilke bøker som er under og et bilde av temaet til hver hylleenhet (f.eks. 900-909 er Historie, 910 – 919 er geografi og reise, og deretter bilder fra historie, bilder av land osv.)

Andre Boka

Bøker er kategorisert med et bilde på siden for å gjøre det lettere for barnet å se hvordan disse bøkene er, samt første bokstav i forfatterens etternavn (slik at barna vet hvor bøkene skal være)

Humor: smilefjes

Fotball og håndball: fotball

Hestebok: hest

Fantasi: en tryllestav

Spennende: øye

Skrekk: hodeskalle

Romantikk og venner: hjerte

Dikt: bok

Engelsk: Big Ben

Tegneserier: Superheltikon

Manga: snakkebobleikon

Bildeboka: For å gjøre det lettere for barn å finne bøker, er det bildebøker (best egnet for de som akkurat har begynt å lese) i hyllene som kan vendes og ses på forsiden av hver bok (som og når du blar gjennom gamle vinylplater) er dette gjort for å gjøre det lettere for barn å finne en bok de kan være interessert i. (barn er mer interessert i å se hvordan bokens front ser ut)

Lettleste bøker holdes sammen, de er merket med et bilde OG en gul klistremerke på siden

Nynorskbøker holdes sammen og merkes med et bilde OG en rød klistremerke på siden

Vi har 3 utstillingshyller i vårt område. Alle bøker vil ha et nytt tema hver måned. Den som er nær Faktabøker vil være faktabøker som samsvarer med temaet for hver måned. En hylle er nær inngangen, og det vil være andre bøker som kan introduseres for barna. Og den minste hylla er å vise nye bøker.

Deretter har det blitt satt opp en leseleksjon for hver klasse der du besøker biblioteket. For trinn 1-4 blir de høytleset og nye bøker vil bli introdusert, hvoretter elevene vil bli hjulpet til å finne bøker å lese hjemme. For trinn 5-7 introduseres bøker, og det blir funnet hjelp til å lese bøker hjemme for den uken. Det er greit fordi i bokan skolebiblioteket sier “når skolebibliotekarer introduserer nyere barnelitteratur i <<bokprat>> med elevene på skolebiblioteket og folkebiblioteket, inspirerer det elevene til å låne og lese“

Barn er også velkomne til å komme i fritiden og lese bøker i det koselige hjørnet.

Hvis det er noen spørsmål eller du vil se hvordan installasjonen er, kan du nå meg på biblioteket hver ukedag mellom 9: 00-15: 00

Så kan du sende meg en e-post på sarabb@lillebarneskole.no

Litteratur:

Hjellup, Line H.(red.) Håland, Anne. Pihl, Joron. Svingen, Arne  (2018) Skolebiblioteket Læring og leseglede i grunnskolen. Oslo: Cappelen As, Oslo