God klasseledelse og samarbeid i team

Klasseledelse: 

Å være en lærer innebærer mer enn bare å formidle kunnskap til elevene. En lærer er et forbilde for elever, og kolleger. For meg handler god klasseledelse først og fremst om å skape gode relasjoner, ved å møte hver enkelt elev slik som de er. Jeg mener, slik som det står på Udir (2012), at en positiv relasjon mellom lærer og elev spiller en stor rolle for å lykkes med å innføre regler og rutiner i klasserommet. Som en klasseleder er det også viktig at man blant annet gir tydelige, klare og direkte beskjeder, være klar på hva som er akseptabel oppførsel og gjøre elevene kjent med konsekvenser på regelbrudd. For at læreren skal kunne sjonglere den autoritative rollen, er det viktig å gjøre elevene klar over lærerens balanse mellom  omsorgsperson, kunnskapsformidler og klassens leder (Udir, 2012).

Samarbeid i team 

Tidligere ble undervisningen sett på som den enkeltes lærers arbeidsoppgaver, og noe som ble planlagt og gjennomført alene. Tidene har heldigvis endret seg.  Og som fremtidig lærer setter jeg pris på å kunne samarbeide og reflektere sammen med andre. Som Jenssen og Roald skriver (i: Postholm, Haug, Munthe & Krumsvik, 2012, s. 132-133) at dersom det ikke gis rom for å lære av hverandres planlegging og undervisning, så blir konsekvensen at læreren sitter igjen med mye planlegging som må gjennomføres på kveldstid. Samarbeid i team går ikke bare på den enkelte lærere, men er en stor fordel for læreres utvikling og læring. Selv utdannede lærere trenger påminnelse og oppdatering på nye undervisningsmetoder eller læringsstrategier for å kunne motivere elevene for læring. Og det er nettopp gjennom samarbeid i team at man bidrar til å påvirke og utvikle undervisningen i klasserommet (Postholm et.al, 2012, s. 134).

Kilder:
http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Klasseledelse/Struktur-og-regler/
Postholm, May-Britt., Haug, Peder., Munthe, Elaine og Krumsvik, Rune. (2012). Lærere i skolen som organisasjon. Oslo: Cappelen Damm Høyskoleforlaget

Om Stine Othelie Nekstad

Mitt navn er Stine Othelie Nekstad, og jeg går 3.året på GLU 5-10 på Universitetet i Agder. Dette er min pedagogiske plattform som ble opprettet på grunn av et arbeidskrav i PED232. Denne plattformen skal hjelpe meg med "å bygge en profesjonell læreridentitet". Her skriver jeg blant annet om mine visjoner i skolen, mitt syn på klasseledelse, teamsamarbeid og hvordan jeg kan utvikle meg for å bli en profesjonell lærer.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til God klasseledelse og samarbeid i team

  1. Det er tydelig at du er bevisst de mange kvaliteter en lærer må ha, både som leder og kollega når det gjelder blant annet teamsamarbeida. Det er så viktig å ha dette i bakhodet, også som student.

  2. Ingvild N Skjekkeland sier:

    Gode relasjoner er jeg helt enig i at er avgjørende for god klasseledelse! Du har som nevnt selv, lagt mye vekt på dette i denne bloggen, og jeg er sikker på at du vil bli en lærer som klarer å opprette et godt forhold til elevene dine – med en god balanse mellom omsorg og autoritet 😉
    At du ser viktigheten av å drive samarbeid i team, og selv liker dette, tror jeg vil være veldig positivt for din fremtidige yrkespraksis som lærer!
    Du kommer til å bli en god lærer og kollega!!

Det er stengt for kommentarer.