Som lærer er det mye man må ta hensyn til. Man skal aktivisere alle elevene, de skal møtes på sine premisser og det skal være variasjon i timen. Her kan Bjørndal og Liebergs modell være til stor hjelp under planlegginga. Den didaktiske relasjonsmodellen tar for seg målet for timen, innholdet i timen, rammefaktorer, deltakerforutsetninger, arbeidsmetoder og vurdering. Det er også denne modellen vi tok utgangspunkt i når vi utarbeidet dette undervisningsopplegget.
Jeg vil gjerne presentere et tverrfaglig prosjekt som jeg, sammen med tre andre studenter, gjennomførte i norsk og musikk. I kompetansemålene i norsk står det blant annet at «elevene skal presentere norskfaglige og tverrfaglige emner med relevant terminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier». Vi startet prosjektet med en innledning hvor vi fortalte om hva som kom til å skje i disse timene, og at elevene fikk norsk- og musikktimene til disposisjon, samt utstyret de trengte. Etter at elevene fikk velge gruppene selv, ble det presentert tre ulike oppgaver som de kunne velge mellom (se vedlegg). Elevene fikk stor frihet til å velge selv hvordan de skulle disponere tiden sin.
Underveis i arbeidet med prosjektet skulle elevene lage et planleggingsskjema/storyboard med tanker og ideer som de skulle presentere for resten av klassen. Resten av tiden brukte de på å friske opp sanger, danser eller brukte tiden på å filme. I tillegg skulle de også ha med andre kompetansemål i norsk som gikk på å bruke virkemidler/hjelpemidler fra korttekster, tegneserier, film osv. På slutten av prosjektet skulle filmen vises for klassen, hvor de blant annet skulle «vurdere egne og andres muntlige fremføring fra faglige kriterier» .
Dette var et prosjekt vi hadde gode erfaringer med. Elevene ble aktivisert, og alle kunne delta. Det fikk frem elevenes kreative sider, samtidig som det var en fin måte å få elevene til å bruke kunnskapen fra norsk og musikk på en mer praktisk måte.
Vedlegg:
Kilder:
http://ndla.no/nb/node/62998
http://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Kompetansemaal?arst=98844765&kmsn=-1974299133
Dette høres ut som et spennende opplegg Stine!!
Ved at du sier du bruker den didaktiske relasjonsmodell for å legge opp timer,
tenker jeg at du alltid vil sikre deg å tenke på/vurdere de viktigste sidene ved undervisningen, slik at denne blir god!
Høres ut som et spennende opplegg dere hadde. 🙂
Vet jo at du er både kreativ og flink i det du driver med, så jeg er sikker på at dette var en suksess.
Du viser i innlegget ditt at timen er gjennomtenkt og godt planlagt, det lønner seg å bruke de modellene du har nevnt når en skal planlegge timer. Dette sikrer elevenes læring, men det er også viktig for din egen del som lærer.
Stå på, Stinemor.