Musikkfaget og musisering

Det jeg gleder meg mest til er å undervise i er musikk, fordi det er et krevende fag fordi det inneholder så mange ulike posisjoner som må tas hensyn til. Musikk er et; estetisk fag(sansekunnskap), kunnskaps fag(teori), ferdighets fag(samspill), trivsels fag, kritisk fag, mediefag og musisk fag (Hanken & Johansen, 1998).

«Hvilken undervisning som gir god læring, vil variere med faget det undervises i, elevenes forutsetninger og ikke minst med hvordan læreren framstår og gjennomfører undervisningen (Lillejord, Manger, & Nordahl, 2010)». Dette sitatet har jeg alltid i bakhodet når jeg skal planlegge en undervisningsøkt.

Mye av min planlegging bygges på tre viktige spørsmål: Hva – Hvordan – Hvorfor.  Hva eleven skal lære – målet for undervisningen, hvordan eleven skal lære det – hvilke metoder jeg bruker og til slutt hvorfor eleven skal lære det – hvorfor jeg bruker den/de spesifikke metodene.

For å få en god undervisningsøkt må en ta elevenes forutsetninger på alvor. I musikkfaget finnes det utviklingsmessige forutsetninger, individuelle forutsetninger og sosialkulturelle forutsetninger som kan stå i veien for eleven.  Dette er noe jeg alltid tar i betraktning i min planlegging (Hanken & Johansen, 1998).

«Hovedområdet å musisere omfatter praktisk arbeid med sang, spill på ulike instrumenter(…)». Å drive med musisering i musikkundervisningen skal bestå av mest mulig musisering(mmm) – eleven får en estetisk opplevelse. I musisering er det rom for å lære av andre medelever samt meg som lærer. Vygotsky sier at kunnskap er fordelt, derfor må læring skje i samhandling med andre(noe som jeg er veldig enig i).

I min undervisning sørger jeg alltid for å ha variasjon, eventuelt et lytteeksempel, rytmelek, gehørbingo, synge en sang fordi det vil gi eleven et avbrekk. Det kan være vanskelig for eleven å konsentrere seg om kun en aktivitet.

O’hoi

9 463 svar til Musikkfaget og musisering

1. I am sure this post has touched all the internet users, its really really fastidious post on building up new blog.Have a look at my web page … hacker un compte facebook

2. please pay a visit to the internet sites we adhere to, such as this one, as it represents our picks through the web

3. Vito Mosely sier:

The restaurant makes use of sommeliers to finish up with the ability to help wines & extra alcoholic beverages.Popular Eatery:this kind regarding restaurant might be not formal, but hygienically stored & it’s situated within the busy area including bus stands, railway stations, buying place & the like, providing to the necessities within the middleclass & the purchasers that are usually inside a rush.My web-site grosfillex furniture

4. please take a look at the internet sites we follow, which includes this one particular, as it represents our picks through the web

5. Oscar Booker sier:

Hi there! I’m at work browsing your blog from my new iphone 4!Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the outstanding work!Here is my webpage :: Master the Boards USMLE Step 2 CK

6. Your viewpoint is truly applicable to my life currently

7. check below, are some entirely unrelated web-sites to ours, even so, they may be most trustworthy sources that we use

8. Elana Cates sier:

Hey! I’m at work browsing your blog from my new iphone!Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the fantastic work!my homepage – budowa stron www chomikuj

9. here are some links to internet sites that we link to simply because we believe they are worth visiting

10. mary goodlow sier:

It will help you gauge this about your Intelligex. We’ll go quietly from now on. I saw Intelligex bunched together with Intelligex. You should buy Intelligex. It was a good move on my part. We do find that Intelligex in our town that often. OK, «Business before pleasure.» What was it that caused Intelligex to become about that easy?

11. Hello mates, good article and fastidious urging commented at this place, I am genuinely enjoying by these.Look at my web blog – http://www.nflauthenticjersey.com/womens-nike-seattle-seahawks-24-marshawn-lynch-elite-steel-blue

12. Ingrid Human sier:

Bukiety są też zwyczajowym podarunkiem, wręczanym z okazji imienin, ślubu i innych uroczystości.Look into my homepage budowa stron internetowych

13. the time to study or go to the material or websites we’ve linked to below the