Skolebibliotekkunnskap, hvordan havnet jeg her…

 

Hvilke bøker bør stå på utstillingen, hva vet jeg egentlig om sånt?

Skolebibliotekkunnskap, hvordan  havnet jeg her…

Her sitter jeg og skal si noe om hvorfor jeg havnet på studiet skolebibliotekkunnskap, tja litt ivrig i gjernings øyeblikket kanskje:-) Jeg jobber som fagarbeider og konsulent på Hanøy skole. Det er en liten barneskole med 165 elever og 22 ansatte. Den skulle vært ferdig utbygget 2022,men vi står på vent og har plassmangel. Dette går hardt utover spesialrom, som bibliotek. Vi har et  lite grupperom, som vi kaller for skolebiblioteket. Dette fikk jeg ansvar for i vår, samtidig som vi skulle innføre Bibliofil på skolen. Jeg gikk på med godt mot, det var noen bøker som skulle registres kan man si…..Underveis i registreringen innser jeg at jeg vet for lite om sjanger og systemet vi bruker til registrering. Finnes det noen kurs jeg kan ta? Og tilfeldigvis dukket det opp en e-post fra skolekontakten på Askøy Folkebibliotek om dette studiet. Dette høres interessant ut tenkte jeg, og meldte meg på. Jeg mangler kunnskap om skolebibliotek, så pass vet jeg:-)

Siden jeg skal ha ansvaret for  skolebiblioteket vårt(det er vel mer en boksamling) så ønsker jeg å ha litt mer kunnskap om bøker og ulike sjangere. Slik at vi  kan tilby elevene våre,  et så godt produkt som overhodet mulig, utifra de forutsetningene vi har på skolen. Trass  dårlig plass og økonomi, er vi ekstremt heldig, og har fått mye bøker i form av gaver  fra foreldre som jobber i bokbransjen. Så er spørsmålet, har vi rett utvalg? Og det mangfoldet av bøker vi burde ha? Klarer vi å treffe alle elvene på en interesse eller på sjangerønske? Men et lite rom ,og alt for mye bøker i et dårlig system, gir ikke det beste utgangspunktet for elevene. Jeg ønsker å gjøre det enklere å finne frem for store å små.

Hvordan skal vi få med oss alle elevene inn i bøkenes verden?

Så vet jeg at en utfordringen med å drive lesefremmende arbeid, slik jeg har opplevd det ute i klasserommet er å treffe elevene på deres lesenivå og interesser. Hva skal til for at «Jeg hater å lese bøker» elever , skal bli til «dette fikser jeg, denne boken var ok»? Det er mulig jeg har klart det før, men kanskje mest på flaks enn på kunnskap. Og ikke minst, «Jeg har lest alle bøkene jeg liker..» hvordan skal vi som lærere eller skolebiblioteksansvarlig klare å «flytte» elever fra en bokserie til en ny?

Kanskje jeg finner noen gode tips i disse bøkene?

 

Vi har lesekvart i alle klasser hver dag fra 08.15-08.30, i denne tiden skal alle våre elever sitte med egen valgt bok å lese. Det betyr at hver skoledag er 165 bøker i sving, og alle skal finne en bok de kan like, mestre og ha glede av. Det er mitt aller høyeste ønske når jeg nå skal drive skolebiblioteket vårt videre 🙂

Lesing på fritiden er viktig

Videre ønsker jeg at elevene skal bruke skolebiblioteket som et vanlig bibliotek. Det er langt fra alle elever som bruker Folkebiblioteket, som ligger et stykke unna skolekretsen. Og forskning viser at lesekunnskaper og interesser for bøker, kan ikke bare komme gjennom skole og lærebøker. Det er viktig at elevene leser på fritiden. Da må de ha lett tilgang til bøker, og det er det på skolebiblioteket. Tidligere har elevene bare tatt med bøker hjem, vi har ikke registret de på noe som helst vis. Jeg er litt redd for at med det nye digitale systemet, kommer enkelte elever til å kvie seg for å låne bøker. Tenk hvis jeg mister den…må jeg betale da? Som skole har vi sagt at å miste en bok eller ti, det har vi råd til hvis dette fører til at flere elever låner bøker med hjem. Lesing på fritiden er viktigere enn hundrelapper.

https://utdanningsforskning.no/artikler/a-lese-boker-pa-fritida-er-viktigere-enn-mange-har-trodd/

Jeg tror at det er viktig at skoler som ligger et stykke unna de store bibliotekene har fokus på at elevene kan låne med seg litteratur hjem. Da må terskelen for tapte bøker være lav:-) Ved å la elevene låne med seg bøker hjem fra skolen, minsker vi også forskjellen mellom elever fra resurssvake/ressurssterke hjem med tanke på tilgang til bøker.

Jeg har alltid elsket å lese bøker selv, og mitt første møte med biblioteket ble til, fordi en snill nabo tok meg med hver gang hun kjørte på biblioteket. Mine foreldre hadde ikke bil og avstandene var store. Hun åpnet bibliotekets fantastiske verden for meg, og kan jeg være med å åpne den for noen andre, hadde det vært en stor glede!

3 Comments

Filed under Uncategorized

3 Responses to Skolebibliotekkunnskap, hvordan havnet jeg her…

  1. Hei!

    Fint innlegg og fine responser. Jeg synes du har presise tanker om hva som er viktig mht. biblioteket, og jeg håper du vil føle at studiet er meningsfylt i den situasjonen du står i.

    Godt poeng dette med at skolebiblioteket kanskje kan gjøre en forskjell for elever som i liten grad kommer til folkebiblioteket og som har liten tilgang på bøker hjemme. Slike ting som dette er viktig, og ett av flere argument for satsing på skolebibliotek fra myndighetenes side – lokalt og nasjonalt.

    Lykke til med arbeidet og studiet!

    Hilsen Svein Slettan, UiA

  2. Hei! For ett spennende utgangspunkt du har, men også utrolig krevende høres det ut som. Jeg kan relatere meg til at det er tungt å arbeide under begrensinger som plass og økonomi, men du gjør det beste ut av det og er engasjert – skolen er heldig som har deg. Jeg liker godt tankene dine om hvordan du ønsker biblioteket deres skal driftes for å øke sannsynligheten for at elevene leser bøker. Treffende litteratur, tilgjengelighet og lesing på fritiden er alle viktige momenter for å spre leseglede. Lykke til videre med arbeidet ditt!

  3. Hei Therese,
    Så interessant å høre om veien din frem til studiet – og så frustrerende å høre fra enda en person om nedprioriteringen av skolebibliotek på skolene rundt omkring i landet. Det er dessverre sånn at de aktivitetene som ikke sees på om helt nødvendige på skolene, blir det kuttet i. Jeg krysser alt jeg har for at den nye opplæringsloven gir noen føringer for skolebibliotek! Ser for meg at du registrerte ganske mange bøker, himmel, det er litt av en jobb. Vi har også lesekvart på skolen her, skulle gjerne hørt litt om hvordan det fungerer på skolen din (selv om det strengt tatt ikke var oppgaven her, da – jeg er bare nysgjerrig).

    Jeg tror du vil se etter hvert at det å ha et system for utlån av bøker er helt nødvendig, og at det er fint for elevene også. Skjønner jo at de synes det kan være litt skummelt med erstatning osv., men det holder styr på bøkene for både dem og andre elever. Så vet en hvem en kan purre litt forsiktig på hvis noen venter veldig på en bok. I tillegg er jo utlån av bøker gjennom et system helt innarbeidet på både folkebibliotek og ved utlån av lærebøker, jeg er sikker på at de finner seg til rette i systemet snart. Her på skolen tar elevene alltid bøker med seg hjem, og det er veldig få som forsvinner. En melding til eleven/foreldre, løser som oftest problemet – utrolig hva man kan finne under senga, hvis man leter! Kjempefin slutt på innlegget ditt, tenk hvor mye det betyr at en person bryr seg!
    Gry
    Ps. Linken din ligger som en del av teksten, hvis du klikker på det lille lenkesymbolet i menylinjen, kan du legge inn klikkbare linker

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.