Spor av fortid
 
En metode, innfallsvinkel og uttrykksform egnet for tverrfaglig temaarbeid?

Bakgrunnen for å ta i bruk digital fortelling i tverrfaglig temaarbeid var et ønske om å involvere elevene mer aktivt i lærestoffet. Særlig der læreplanen går inn på læringsmål som omhandler holdning og bevisstgjøring.

Lærestoffet bevisstgjøres gjennom å fortelle historier som er basert på egne erfaringer og tanker om noe.

Også i forhold til ”kunnskapsløftets” fokus på ferdigheter i bruk av IKT-verktøy og kommunikasjon, er ”digital fortelling” egnet som arbeidsform og metode i skolen.
 
“Hus,kulturarv og identitet”
Et tverrfaglig arbeid med digital fortelling i 9. klasse på Skarpengland skole våren 2006
 
Med inspirasjon fra ”Historien om Bakken”, skulle elevene i 9. klasse lage sin egen digitale fortelling.
Den skulle fortelle en historie knyttet til elevenes nærmiljø, om hvordan ting har vært, hvordan folk har bodd og levd.
 
 
Les om prosjektet i Vennesla tidende:
 
Digital fortelling
Les mer om prosjektet i rapporten fra den tverrfaglige temauken:
Se filmene:

Klikk her!film_skarpengland.htmlfilm_skarpengland.htmlshapeimage_2_link_0