Skolebibliotek i videregående skole

Dette innlegget vil omhandle skolebiblioteket ved Nord-Østerdal videregående skole. Skolen har vært min arbeidsplass helt siden 1995, og i 2013 var vi så heldige å kunne flytte inn i et helt nytt skolebygg. Etter mange år med studieretninger spredt rundt i flere bygg og brakker var det etterlengtet å kunne møte elevene på ny skole med oppdatert utstyr og klasserom, -og ikke minst et skolebibliotek som nå ble tilgjengelig daglig for alle elever.

Skolebiblioteket vårt er sentralt plassert med inngang fra skolens fellesområde og kantineområde. Skolen er bygget med åpne løsninger, blant annet er det glassvegger inn til alle klasserom – også biblioteket. Slik sett er biblioteket og aktiviteten der godt synlig og dermed også svært tilgjengelig og gjør det lett å «stikke innom».

Et skolebibliotek kan ha mange funksjoner for elevene. Det kan være at de har behov for litteratur til en skoleoppgave, at de behøver søke-hjelp, eller at de vil låne skjønnlitteratur eller dvd/musikk med seg til bruk hjemme. Skolebiblioteket er også en viktig faktor for trivsel, og ved vår skole finnes har vi en god sofakrok der elever ofte samles. Her er det småprat, noen kikker i avisene, og andre bare slapper av alt ettersom når på døgnet det er og formål ved besøket. Det er en rolig atmosfære. Litterære nyheter og forslag fra bibliotekar er plassert i nærheten av denne samlingsplassen. Videre er det et sjakkbord noen elever ser ut til å ha stor glede av. Slik skapes trivsel blant elevene, man stimulerer til felleskap og gjør biblioteket til et godt sted å være. I neste omgang vil det kanskje få noen elever til å utforske og oppsøke litteratur i større grad enn tidligere? Et annet moment som ser ut til å fungere bra, er at det er studieplasser langs glassveggen ut mot det vi kaller Tunet på skolen (der elever kommer og går, passerer til kantina eller klasserom), altså skolens midtpunkt. Her kan elevene sitte med skolearbeid, men samtidig føle at de får med seg det som skjer. Det er tydelig at elevene foretrekker å sitte på disse plassene og jobbe, fremfor lesesalen som er mer lukket og har pulter med «båser».

Ovenstående bilde er hentet fra turstien i bygda mi. Det er elever ved barneskolen her som har malt på steiner og skrevet små gullkorn, dikt og oppmuntringer. Inspirasjon til å bruke tekst som gir de glede. De har laget de i mange forskjellige farger og former og du finner de på mange av fjellstiene og turstiene i bygda.

Jeg opplever at elevene trives godt på skolebiblioteket ved N-Ø vgs og at det er et sted som oppfyller mange av de funksjonene som et skolebibliotek kan ha. Som lærer har jeg hatt god hjelp fra skolebibliotekar, men tenker likevel det er rom for videreutvikling i forholdet bibliotekar – lærer. Det er ikke noen faste strukturer eller rutiner for samarbeid, og jeg tenker at det nok er mange lærere som kunne spart tid på å gå sammen om et opplegg med skolebibliotekar blant annet vedrørende skrivekurs, kildekritikk, litteratursøk og det som hører med når man skal skrive en lengre oppgave. Skolebibliotekar ønsker en større rolle i dette, og det betinger at ledelse også bidrar i dette, og prioriterer ressurser.

Ja til skolebibliotek som et av de viktigste rommene ved en skole!

2 tanker om “Skolebibliotek i videregående skole

1. Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver om plasseringa av biblioteket. Hos hos på Molde vgs så var skolebiblioteket de første åra jeg jobba her i ei brakke. Når vi endelig fikk på plass nybygget, så er biblioteket lett tilgjengelig med glassvegger og ankomst fra aula/kantine. Rommet er også utsmykka med ei rekke arbeider fra elevene på KDA, og en vegg er via til bokanbefalinger fra elevene sjøl. Når biblioteket er et rom elevene passerer hver dag, og ser at det skjer ting der, så kan det også bli lettere for dem å stikke innom – dersom biblioteket innbyr til det.

For meg virker det også som det er god balanse i biblioteket deres med at det er et sted for både å være og et sted for å lære. Jeg er også enig i det Synnøve skriver at det hadde vært interessant å høre mer om hva du tenker samarbeidet mellom lærerne og biblioteket bør gå ut på. Dette er et felt som min skole også har en del å gå på, og dermed hadde det vært kjekt å få innspill fra andre om hva som fungerer og ikke fungerer. Det er så viktig at biblioteket er et godt sted å være (noe det virkelig virker som biblioteket deres er), men samtidig er jeg opptatt av at det fortsatt skal være et sted for informasjon og lesing. Jeg er sikker på at en god skolebibliotekar (i samarbeid med lærere og ledelse) fortsatt er et godt alternativ til google…

Ser fram til å høre mer fra deg i løpet av året om hvordan ting blir gjort hos dere 🙂

2. Dette skulebiblioteket høyrest deilig ut, eg kan faktisk sjå det så godt for meg i det du skriv! Det må ha vore ei positiv endring i aktiviteten ved skulebiblioteket med desse nye moderne lokala, dei verkar til å vere veldig opne og inkluderande for studentar og ansette.

Det hadde vore veldig spennande å lest kva tiltak du som lærar og brukar meiner skulebibliotekaren gjer i dag som fungerer, eller ikkje i forhold til aktivitet som fremmar lesing. Som tildøme aktivitetar, utstillingar eller deltaking i undervisning – eg syns det hadde vore moro å høyre om denne kvardagen.
    Korleis tenker du vegen er å gå for at bibliotekaren kan ta den større rolla som er ønska?

Stend absolutt saman med deg i at skulebiblioteket skal vere eit av dei viktigaste rom i dagens skule.