C: Refleksjoner rundt Gulraiz Sharif sin bok Hør her’a!

Boken ble utgitt i 2020 og er forfatterens debutroman. Den kan kategoriseres som en samtidsroman for ungdom med et blikk på minoritetsmiljøet. Boken har fått strålende kritikker og Gulraiz Sharif fikk blant annet debutantprisen for barne- og ungdomslitteratur ved Kulturdepartementet 2021 med denne boken.

Cappelen Damm

Bokens hovedperson er tenåringsgutten Mahmoud, av pakistansk opprinnelse, som er bosatt på østkanten av Oslo. Her bor han i tolvte etasje i en blokk sammen med mor, far og lillebror Ali. Vi får følge Mahmoud gjennom sommeren før han skal starte på videregående skole. Denne sommeren får familien besøk av onkel Ji fra Pakistan, og Mahmoud får i oppgave å vise onkelen byen og landet han bor i. Gjennom dette får forfatteren frem mange gode poenger rundt kulturforskjellene Norge vs Pakistan. Likevel utarter handlingen seg slik at det blir lillebrorens identitetskrise som blir hovedpoenget. Det kommer etter hvert frem at Mahmoud sin lillebror Ali liker å pynte seg. Han er mer opptatt av mors smykker, videoer på youtube av fine jenter heller enn typiske gutteinteresser son actionfilmer og skyte-leker. Han innrømmer etter hvert for broren at han føler seg som jente, født i feil kropp. Vi blir ført inn i et kaos av følelser, sjokk, kaos, sinne, skam, ære, tradisjon, kjønn og identitet. Spesielt for faren er det vanskelig å akseptere at en av sønnene ikke viser seg som «ordentlige menn med rak rygg». Mahmouds omsorg for lillebroren midt i kaoset står som en rød tråd videre i fortellingen.

Det er flere momenter jeg merker meg spesielt ved denne romanen. Romanen er i tråd med mange av dagens realistiske ungdomsromaner skrevet i jeg-form. Det er virkemiddel som gjør at jeg som leser kommer tett på handlingen og føler at jeg nesten er til stede med hovedpersonen, der og da. Så er det noe med tempoet og språket i fortellingen som gjør det ekstra intenst. Bruken av multietnologisk språk forsterker forståelsen og opplevelsen sett fra hovedpersonene Mahmoud. Videre er det den uredde direkte talen, og den direkte beskrivelsen av verden – slik den oppleves og føles – der og da. Det legges ikke noe mellom, ikke noe føles skjult eller forfinet. Fremstillingene oppleves brutale, virkelige, autentiske og med følelser. Ikke noe er forfinet, eller pyntet på. For meg er det identitet og kjærlighet som fremstår som essensen til slutt i denne romanen etter reisen vi har vært med på. Hvem er vi, hvor kommer vi fra, – og hvor skal vi? Vi alle har en historie med oss, og alle skal vi peile en retning videre i livet. Sammen.

 Gjennom Mahmoud får vi en god beskrivelse av hvordan det kan være å leve som pakistaner i det norske samfunnet. Uten at det blir fokusert får vi innblikk i mye av den pakistanske kulturen, og på en humoristisk måte settes dette opp mot den norske kulturen eller standarden. Det være seg matkultur, kjønnsrollemønstre, barneoppdragelse, religion eller den enkeltes frihet eller plikter i et samfunn eller i en kultur. Det er en herlig beskrivelse og ufarliggjøring, nærmest harselas, av ulikhetene. Kanskje noe vi som mennesker ikke tør si høyt? Bryte isen? Slik sett synes jeg denne boken kan være fin å lese for mange (unge, men også de mer voksne/eldre!) Den setter virkelig ord på hvordan det kan oppleves å føle seg annerledes, og kan slik sett være forløsende og øke forståelsen mellom ulike kulturer som møtes i vårt samfunn. Den gir et godt bilde av kulturen i for eksempel pakistanske hjem, og hvordan den er ulik vår egen. På samme tid ivaretar den fokuset på barne- og ungdomstiden som gjelder oss alle, store følelser, unge følelser, usikkerhet, forventninger, og respekten for foreldre og tradisjoner i familier.

Det kan oppleves som at det er nådeløst og brutalt å være sønn i et pakistansk hjem, men samtidig evner romanen virkelig å få frem betydningen av relasjoner og kjærlighet mellom mennesker.

Disse refleksjonene er sett ut fra et voksen-perspektiv. Jeg vil likevel poengtere at dette er en bok å anbefale unge lesere i ungdomsskole og videregående gjerne i forbindelse med samfunnsfag, norsk,  eller tverrfaglige temaer som vi finner i læreplanen for videregående skole; Folkehelse – Livsmestring og Medborgerskap. Jeg opplever at det i boka er et tempo og språk som passer ungdommer. Jeg synes det er et fabelaktivt litterært verk som på autentisk vis synliggjør så mange viktige aspekter ved det å være innvandrer, født i Norge av innvandrere, og hvordan man kan oppleve kulturforskjellene.

https://www.filmweb.no/film/ART20220555#31.10.2023

Boken er også filmatisert. Selv har jeg ikke sett filmen, men boken vil jeg uansett anbefale alle å lese!

God lesning!

3 tanker om “C: Refleksjoner rundt Gulraiz Sharif sin bok Hør her’a!

  1. Hei!

    For meg fungerte dette blogginnlegget veldig bra. Jeg oppfatter det som et reflektert litterært essay, av den typen som en kan finne noen ganger i utprega faglig informerte litteraturblogger. Noen bibliotekarer, f.eks., har slike blogger, med fyldige redegjørelser for leseopplevelser. Leserne vil være på samme nivå og har ikke så sterkt behov for forenkling og tilrettelegging. Jeg tenker at oppgave C åpner for denne typen «litterært essay»-innlegg, og dette er da et godt svar på den oppgaven.

    Her er gode sammenfatninger av tematikk, perspektivering mot ungdomslitteratur som kategori og også refleksjoner som har didaktisk verdi. Lenka til filmen er relevant.

    Hilsen Svein Slettan

  2. Hei Anita! 🙂

    Dette var en utfyllende og godt beskrevet tekst om boka Hør her’a!
    Du har fått med handlingen i boka på en fin måte. Veldig bra at du har skrevet om alle virkemidlene som er brukt for å treffe aldersgruppen den er myntet på.

    Du reflekterer fint rundt kulturforskjellene i den pakistanske kulturen versus den norske kulturen! Helt enig med deg at boka kan virke forløsende, og veldig gøy at det harseleres med de forskjellige kulturene på en varm og fin måte.

    Mvh Iselin

  3. Hei!

    Det var interessant å lese dine refleksjoner om boka. Siden du henvender deg til medstudentene dine synes jeg du kan forvente at de har lest boka, og derfor tenker jeg at du med fordel kan korte ned mye av innholdsreferatet i andre avsnitt og den generelle informasjonen i første avsnitt. Jeg synes du bør gå direkte inn på dine synspunkter og tolkninger fra start. Kanskje var det et spesielt øyeblikk i fortellingen, en veldig treffende beskrivelse eller annet som fanget deg og har gitt deg lyst til å reflektere over boka? Det hadde vært en fin innledning som også fanger leserens interesse.

    Jeg synes blogginnlegget ditt fungerer best når du stiller åpne spørsmål som du gjør i avsnitt tre og fire, og når du sier noe om hvordan romanen gjør inntrykk på deg. Det kommer mange fine refleksjoner i «tankestrømstil» i avsnitt tre. Jeg synes også det er fint at du tenker på hvordan den kan brukes i skolen, ettersom medstudentene dine skal bli skolebibliotekarer. Blogg er en ganske personlig og uformell sjanger, og jeg synes det er rom for at du spiller litt mer på de sjangertrekkene. For eksempel ved å gjøre språket litt mindre formelt, og ha mer undring og personlig refleksjon.

    Innlegget oppleves ganske teksttungt og jeg tror det hadde vært lurt med et til bilde, et sitat eller noe annet som kan bryte opp teksten. Kanskje også flere, kortere avsnitt. Når du legger ved en lenke vil jeg tipse deg om å legge den som et ord/setning eller i et bilde, istedenfor hele koblingen for seg. Det ser ryddigere ut, og gjør det også mer tydelig hva lenken handler om.

    Hilsen Iris

Legg igjen en kommentar