Det litterære (skole)apotek

Har du lest «Det litterære apotek» av Nina George?

En nydelig historie om bokhandleren Jean Perdu. Bokhandelen til Jean Perdu er en bokbåt, og han vet nøyaktig hvilken bok som passer til kunder med sjelekvaler.

Hovedpersonen omtaler bøker som både lege og medisin på en gang, slik er det han selger bøker.

Boken leste jeg i 2015 og tenker fortsatt på den som noe av det koseligste jeg har lest noen gang (så hvis du har denne på leselisten er det ingenting å vente på, spør du meg!)

Oppgaveteksten som satte i gang dette blogginnlegget -«fortell dine medstudenter hvorfor du ønsker å bli skolebibliotekar» satte jo i gang noen tankeprosesser. Tanketoget gikk denne gangen altså innom den lille bokhandelen i Paris. og den intuitive bokhandleren som driver den.

Noen Perdu blir jeg nok aldri, det er heldigvis ikke målet heller. Å lære å bli en god litteraturformidler til ulike elevgrupper, derimot? Det kan passe meg bra!

Jeg har, som de fleste som velger dette studiet, alltid vært glad i å lese. Omtrent altetende, tror jeg. Bokhyllene mine er både hummer, kanari og ulvehund, for å si det sånn. Siden lesekroken i klasserommet på barneskolen, har både skolebiblioteket, folkebiblioteket og senere; høgskolebiblioteket alle i sin tur vært favorittsteder for meg.

Slett ikke alle har denne erfaringen. Ungdommen ser ofte på lesing som en plikt – noe de må lide seg gjennom for skolearbeidet. Bortsett fra (kanskje) #booktok er nok kulhetsfaktoren ganske lav i tillegg. I alle fall i følge min egen tenåring.

De første årene som lærer på videregående, ble jeg kjent med et bibliotek som fungerte som både et pusterom og arbeidsrom for elevene på skolen. Biblioteket var heller ikke en øy for seg selv, men deltok i skolehverdagen på ulike måter.

Jeg tror det var i løpet av den perioden jeg først begynte å tenke på skolebibliotek som en mulig vei videre for min egen del.

Sammen med bibliotekarene deltok enkelte lærere i lesesirkel for elevene. Det var stort sett språklærer som involverte seg i dette. Jeg var nok den eneste programfaglæreren der. Man skulle kanskje tro det ikke hadde faglig nytteverdi all den tid jeg ikke var språklærer? Tvert i mot. Gjennom litteratur fikk jeg en gratisbillett til flere aha-opplevelser for elevene mine – gjennom å diskutere, reflektere over innholdet og dra paralleller til emnet vi var i gang med.

Ikke minst ble bibliotek-aktivitene en super arena til å bli kjent med elevene på en annen måte enn i klasserommet. Jeg syntes skolebibliotekaren var skikkelig heldig!

En faglig kompetent og engasjert bibliotekar tror jeg er nøkkelen til et godt drevet skolebibliotek. Selv om jeg selv var en bokspiser fra ung alder, vil jeg lære mer om hvordan jeg kan bli god på å formidle litteratur – ikke bare lese den selv. Å kunne vekke interesse for lesing hos elever, og bidra til leseutviklingen fra et annet sted enn bare klasserommet.

Jeg ser spesielt fram til å få praksis i faget, og lære mer om bibliotekfaget, bibliotekenes systemer og katalogisering. Å studere sjangre og ungdomslitteratur er interessant, men jeg er også en som liker oversikt og systemer svært godt;)

Selv om jeg egentlig anså meg selv som ferdig med alt som heter studier etter lærerstudiet, ble skolebibliotekunnskap-studiet noe jeg bare måtte søke på likevel. Det har jeg absolutt ikke angret på.

Nå ser jeg fram til å lese mine medstudenters refleksjoner over hvorfor de studerer skolebibliotek. Kanskje finnes det en spirende Perdu i blandt oss?

I min alt-mulig-bokhylle står selvsagt denne lille kjærlighetserklæringen til litteratur.

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 Responses to Det litterære (skole)apotek

  1. Åååå som jeg fikk lyst til å lese «Det litterære apotek» av Nina George. Her klarte du å fange min oppmerksomhet 🙂 Må sette den opp på lista mi!

    Enig med deg i at en bibliotekar må være faglig kompetent og engasjert i sitt arbeid. Det er motiverende for den som kommer på besøk. Tankene dine er gode, og jeg er helt sikker på at du kommer til å nå målene dine.
    Stå på Anki.

  2. Du skriver på en måte som drar leseren inn i din verden og har et bra uformell måte å skrive på som drar leseren også nærmere lysten på å bli en bibliotekar. Valg av bilder samlet et inntrykk på hva du liker personlig og fantasien av hvordan det er å lese. Det at du skriver korte setninger gjør at det blir enkelt å følge med og skaper et fint pusterom for lesere som ikke liker å lese langt og mister fokus fort. Utmerket skrevet Anki.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.