Provoserende undervisningsøkt

I samfunnsfag har en gode muligheter for å bruke mange ulike undervisningsformer/metoder. Før jeg kommer med et eksempel på en slik metode vil jeg poengtere at jeg legger opp til at klassen jeg skal bruke som eksempel har vært gjennom litt forarbeid og med det kjenner til tema godt fra før. Jeg ser også for meg at det er en tiende klasse dette eksempelet kommer til å ta utgangspunkt i.

På tiende trinn er elevene blitt såpass voksne at jeg i et fag som samfunnsfag derfor vil prøve å provosere elevene for å få de skikkelig med. For å provosere vil jeg komme med utsagn som er satt litt på spissen, helst i tema de virkelig kan ha sterke meninger om.

For elever på tiende trinn er forholdet til rus begynt å bli såpass nært at de gjerne har sterke meninger om det. Helt konkret ville jeg satt elevene i grupper, hvor hver gruppe får utdelt et ark med diverse påstander. For eksempel: «Det er bedre å røyke hasj enn å drikke alkohol». «Det er bedre at foreldre kjøper alkohol til barna sine enn om de skaffer det selv». «Det er mye bedre å snuse enn å røyke». Elevene skal så diskutere og å få ned på papir hvorfor/hvorfor ikke og svarene skal leses opp høyt i klassen fra hver enkelt gruppe for hver påstand og helst er noen svar ulike slik at vi kan få en diskusjon/dialog mellom elevene. Lærer kommer til å fungere som veileder og moderator under samtalene. Det kan komme mye useriøst dersom en ikke har snakket med elevene og gjort godt nok forarbeid.

Slike undervisningsøkter hvor elevene blir litt provosert kan gjøres på mange ulike vis, men jeg tror at felles for alle er at en finner tema som er virkelighetsnært for elevene og som de engasjerer seg for og har klare meninger om.

6 220 tanker om “Provoserende undervisningsøkt

  1. Simply wish to say your article is as amazing.
    The clarity to your publish is simply excellent and that
    i can assume you’re an expert on this subject.
    Well with your permission let me to grasp your feed to stay updated with impending post.
    Thank you a million and please carry on the rewarding work.

    Stop by my web blog; jaynie baker

  2. An impressive share! I have just forwarded this onto
    a co-worker who was doing a little homework on this.
    And he in fact ordered me dinner due to the fact that I discovered it for him…
    lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!!

    But yeah, thanx for spending the time to talk about this issue here on your internet
    site.

    Here is my page :: jaynie baker

  3. Dette hørtes ut som et spennende opplegg! Det er bra at du har tenkt gjennom at elevene skal kunne litt på forhånd, slik at samtalene blir mer seriøse. På denne måten tror jeg du klarer å engasjere de aller fleste i klassen, og det er bra at du lar de sitte i grupper slik at alle kan komme med sine meninger.

  4. Spennende undervisningsopplegg, Eivind. I en slik aldersgruppe passer det godt å engasjere elevene ved å provosere litt og få deres oppmerksomhet. Når du setter dem i grupper gjør du det også lettere for flere elever å delta i diskusjonen, siden det er lettere å komme meg egne meininger i en liten gruppe fremfor foran hele klassen. Ved å velge temaer som er kjent for elevene og som de selv har mange tanker om, legger du opp til en time med god elevdeltakelse og mye læring. Absolutt en måte jeg selv kunne tenke meg å prøve ut!

Det er stengt for kommentarer.