Provoserende undervisningsøkt

I samfunnsfag har en gode muligheter for å bruke mange ulike undervisningsformer/metoder. Før jeg kommer med et eksempel på en slik metode vil jeg poengtere at jeg legger opp til at klassen jeg skal bruke som eksempel har vært gjennom litt forarbeid og med det kjenner til tema godt fra før. Jeg ser også for meg at det er en tiende klasse dette eksempelet kommer til å ta utgangspunkt i.

På tiende trinn er elevene blitt såpass voksne at jeg i et fag som samfunnsfag derfor vil prøve å provosere elevene for å få de skikkelig med. For å provosere vil jeg komme med utsagn som er satt litt på spissen, helst i tema de virkelig kan ha sterke meninger om.

For elever på tiende trinn er forholdet til rus begynt å bli såpass nært at de gjerne har sterke meninger om det. Helt konkret ville jeg satt elevene i grupper, hvor hver gruppe får utdelt et ark med diverse påstander. For eksempel: «Det er bedre å røyke hasj enn å drikke alkohol». «Det er bedre at foreldre kjøper alkohol til barna sine enn om de skaffer det selv». «Det er mye bedre å snuse enn å røyke». Elevene skal så diskutere og å få ned på papir hvorfor/hvorfor ikke og svarene skal leses opp høyt i klassen fra hver enkelt gruppe for hver påstand og helst er noen svar ulike slik at vi kan få en diskusjon/dialog mellom elevene. Lærer kommer til å fungere som veileder og moderator under samtalene. Det kan komme mye useriøst dersom en ikke har snakket med elevene og gjort godt nok forarbeid.

Slike undervisningsøkter hvor elevene blir litt provosert kan gjøres på mange ulike vis, men jeg tror at felles for alle er at en finner tema som er virkelighetsnært for elevene og som de engasjerer seg for og har klare meninger om.

6 220 tanker om “Provoserende undervisningsøkt

1. Inspite of my growing disappointment each individual time I operate out of lives and the sensation of falling more and even more guiding, I have grow to be progressively aware of the benefits of taking part in this game. Buyers will have five lives to get started and then get a new everyday living every thirty minutes (with a highest of 5 life). But, as opposed to the standard sugar laden chocolate included raisins this heart wholesome option is absolutely nothing to really feel guilty about indulging in.my website summoners war hack (http://paraglider.cn)

2. I do consider all the concepts you’ve presented on your post.They are really convincing and will definitely work.Nonetheless, the posts are too brief for novices.Could you please extend them a little from subsequent time?Thank you for the post.Also visit my web-site … Lumisse Reviews

3. All of the new releases will feature benefits to those who already own Minecraft on home consoles.Mobs are encountered throughout the game, which can be anything from hostile spiders and zombies to non-hostile animals such as chickens and cows. Like all texture packs, this new steampunk-themed add-on changes the visuals of the game’s textures.Here is my web site; minecraft pe gratuit (Alfonzo)