Provoserende undervisningsøkt

I samfunnsfag har en gode muligheter for å bruke mange ulike undervisningsformer/metoder. Før jeg kommer med et eksempel på en slik metode vil jeg poengtere at jeg legger opp til at klassen jeg skal bruke som eksempel har vært gjennom litt forarbeid og med det kjenner til tema godt fra før. Jeg ser også for meg at det er en tiende klasse dette eksempelet kommer til å ta utgangspunkt i.

På tiende trinn er elevene blitt såpass voksne at jeg i et fag som samfunnsfag derfor vil prøve å provosere elevene for å få de skikkelig med. For å provosere vil jeg komme med utsagn som er satt litt på spissen, helst i tema de virkelig kan ha sterke meninger om.

For elever på tiende trinn er forholdet til rus begynt å bli såpass nært at de gjerne har sterke meninger om det. Helt konkret ville jeg satt elevene i grupper, hvor hver gruppe får utdelt et ark med diverse påstander. For eksempel: «Det er bedre å røyke hasj enn å drikke alkohol». «Det er bedre at foreldre kjøper alkohol til barna sine enn om de skaffer det selv». «Det er mye bedre å snuse enn å røyke». Elevene skal så diskutere og å få ned på papir hvorfor/hvorfor ikke og svarene skal leses opp høyt i klassen fra hver enkelt gruppe for hver påstand og helst er noen svar ulike slik at vi kan få en diskusjon/dialog mellom elevene. Lærer kommer til å fungere som veileder og moderator under samtalene. Det kan komme mye useriøst dersom en ikke har snakket med elevene og gjort godt nok forarbeid.

Slike undervisningsøkter hvor elevene blir litt provosert kan gjøres på mange ulike vis, men jeg tror at felles for alle er at en finner tema som er virkelighetsnært for elevene og som de engasjerer seg for og har klare meninger om.

6 220 tanker om “Provoserende undervisningsøkt

1. As the owner of a small or medium size business, you will find that your online accountant is your one of your greatest assets in ensuring the success of your company. What is more, outside accountant service companies do not require worker. For a home business owner, it is preferable to pay your taxes four times a year.

2. I blog frequently and I seriously appreciate your content. This article has really peaked my interest. I’m going to take a note of your website and keep checking for new details about once per week. I subscribed to your Feed too.

3. Considerably, this publish is definitely the sweetest on this notable subject. I harmonise with your conclusions and will thirstily seem ahead to your incoming updates. Stating thanks will not just be ample, for the phenomenal clarity in your composing. I will directly get your rss feed to stay informed of any updates. Admirable do the job and considerably accomplishment in your enterprise dealings!&nbsp Please excuse my poor English as it is not my initially tongue.

4. nice article it is very helpfull i got more thinks for your article thank you very much for share this thinks nice send me new updates
    have a nice day

5. Fantastic material from an individual, guy. Ive read your current products previous to along with youre just far too great. I enjoy what exactly youve got in this article, enjoy what youre indicating along with the way you declare the item. An individual help it become entertaining and also you nonetheless have the ability to keep the item wise. My spouse and i cant delay you just read more through an individual. This particular can be a excellent website.

6. The other day, while I was at work, my cousin stole my apple ipad and tested to see if it can survive a twenty five foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and she has 83 views. I know this is totally off topic but I had to share it with someone!

7. However, although simple DSP processor has a very flexible approach, graphics processing is relatively strong, but these devices are commonly used in signal processing of traditional architecture, but not for video surveillance and optimal design, which usually occupy more system resources, for some control functions require a higher and higher bit rate the same competitive situation. Worse yet, what do you take on average three times before having a positive recognition. The manufacturers have also kept in mind for its easy and smooth holding of gadget.Feel free to visit my website – Dead Effect 2 Hack

8. I really like your blog.. very nice colors & theme.Did you create this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz reply as I’m looking to design my own blog and would like to find out where u got this from. cheersHere is my page Five Minute Experiment

9. great post, very informative. I ponder why the opposite experts of this sector do not understand this. You must proceed your writing. I am confident, you’ve a great readers’ base already!

Det er stengt for kommentarer.