Provoserende undervisningsøkt

I samfunnsfag har en gode muligheter for å bruke mange ulike undervisningsformer/metoder. Før jeg kommer med et eksempel på en slik metode vil jeg poengtere at jeg legger opp til at klassen jeg skal bruke som eksempel har vært gjennom litt forarbeid og med det kjenner til tema godt fra før. Jeg ser også for meg at det er en tiende klasse dette eksempelet kommer til å ta utgangspunkt i.

På tiende trinn er elevene blitt såpass voksne at jeg i et fag som samfunnsfag derfor vil prøve å provosere elevene for å få de skikkelig med. For å provosere vil jeg komme med utsagn som er satt litt på spissen, helst i tema de virkelig kan ha sterke meninger om.

For elever på tiende trinn er forholdet til rus begynt å bli såpass nært at de gjerne har sterke meninger om det. Helt konkret ville jeg satt elevene i grupper, hvor hver gruppe får utdelt et ark med diverse påstander. For eksempel: «Det er bedre å røyke hasj enn å drikke alkohol». «Det er bedre at foreldre kjøper alkohol til barna sine enn om de skaffer det selv». «Det er mye bedre å snuse enn å røyke». Elevene skal så diskutere og å få ned på papir hvorfor/hvorfor ikke og svarene skal leses opp høyt i klassen fra hver enkelt gruppe for hver påstand og helst er noen svar ulike slik at vi kan få en diskusjon/dialog mellom elevene. Lærer kommer til å fungere som veileder og moderator under samtalene. Det kan komme mye useriøst dersom en ikke har snakket med elevene og gjort godt nok forarbeid.

Slike undervisningsøkter hvor elevene blir litt provosert kan gjøres på mange ulike vis, men jeg tror at felles for alle er at en finner tema som er virkelighetsnært for elevene og som de engasjerer seg for og har klare meninger om.

6 220 tanker om “Provoserende undervisningsøkt

1. With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My website has a lot of unique content I’ve either created myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the web without my permission. Do you know any ways to help stop content from being ripped off? I’d certainly appreciate it.my blog Line Let’s Get Rich Hack Tool

2. I’m extremely inspired with your writing talents as neatly as with the structure to your blog. Is this a paid subject matter or did you modify it your self? Either way stay up the excellent quality writing, it’s uncommon to look a great blog like this one today..Look into my site :: live sex live sex

3. Hi there! Do you know if they make any plugins to help wit SEO?I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords butt I’m not seeing very good gains. If you know of any please share.Appreciate it!Feel free tto visit my page weight loss pills canada

4. Some of the luminaries who have been married in Vera Wang wedding dresses include Jessica Simpson, Mariah Carey, Victoria Beckham,Sharon Stone, and Sarah Michelle Gellar. Even when she wanted to apply to the automotive design program at Pasadena’s Art Center of College and Design, she had no art portfolio to showcase. It is the legacy of Queen Victoria and all credit goes to her for bringing white in fashion. Second important place to buy these clothes is your local departmental and clothe stores. There are many reasons why a woman would go for ball gown wedding dresses at the expense of many others.It brings the need of more designers by means of more designs within plan.

5. Greetings from Florida! I’m bored at work so I decided to browse your site on my iphone during lunch break.I love the info you present here and can’t wait to take a look when I get Online Home Payday.I’m amazed at how fast your blog loaded on my phone ..I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, wonderful site!

6. Simply want to say your article is as astonishing.The clearness in your post is simply spectacular and i can assume you’re an expert on this subject. Well with your permission allow me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please keep up the gratifying work.My web page :: CCLogic

7. Hi there, I discovered your site by means of Google whilst looking for a similar matter, your website came up, it seems good. I have bookmarked it in my google bookmarks.Hello there, simply become alert to your blog via Google, and located that it is truly informative. I am gonna be careful for brussels.I will appreciate when you continue this in future.Many folks can be benefited from your writing. Cheers!Also visit my web site – Unison League Hack (Cecil)

Det er stengt for kommentarer.