Operasjon Tordensky

image-product

Boka Operasjon Tordensky er den første boka i bokserien til Jørn Lier Holst om Detektivbyrå nr. 2. Boka kom ut i 2013, og siden den gang har det kommet ut et tyvetalls bøker til om de to detektivbyrå Tiril og Oliver som bor i den fiktive Sørlandsbyen Elvestad. I denne fortellingen skjer det noen merkelige tyverier i Elvestad. I parken blir alle enebærbuskene borte, mens bakeren mister gjæret sitt. Men det er ikke alt! Tønnene til en badebrygge på badestranden fordufter også. Barna i detektivbyrå nr. 2 er på saken sammen med sin trofaste hund Otto. Sammen klarer de å nøste opp saken og å finne sammenhenger mellom alle de merkelige tyverier i byen.

Boka er passer godt for barn i alderen 6-10. Den er lettlest og inneholder mange illustrative bilder/tegninger. Fortellingen har et realistisk plot, er spennende og har noen overraskende løsninger. Leserne av bøkene vil altså i stor grad kunne kjenne seg igjen i disse to skikkelsene. Selv om de færreste norske barn løser forbrytelser på fritida, er det flere ting i fortellingen de vil kjenne igjen fra egne liv. Hovedpersonene bruker bl.a. smarttelefonene sine flittig som verktøy og googler informasjon. Barna vil nok også kunne kjenne seg igjen i den nysgjerrigheten og oppfinnsomheten som hovedpersonene i denne boka har når de jakter nye mysterier og forbrytelser. Jeg tror også fortellingen kan inspirere barna til å få til ting som ikke forventes at barn kan gjøre.

Pedagogisk vurdering

Denne boka mener jeg vil fungere godt til å skape leselyst og lese-mestring for mange barn Det vil jeg i stor grad si at den gjør og det er flere grunner til det. For det første er persongalleriet ganske lite. I tillegg til hovedpersonene er det bare en håndfull andre, noe som gjør det oversiktlig og enkelt for leseren. For å hjelpe leserne ytterligere med å ha kontroll på personene i boka, er de illustrert med tegninger og kort presentasjon før fortellingen starter. Handlingen er også enkel og oversiktlig. Handlingsforløpet strekker seg også over en svært kort tidsperiode.

Boka bruker mye fortellende dialog. Allerede i første setning møter vi på det; «Vet du hva vi er? spurte Tiril. Dette gjør det også teksten enklere for leseren å følge med i. Men man finner også flere korte partier skildringer – da er det særlig beskrivelser av hvordan omgivelsene ser ut. Dette krever litt mer av leseren, men det er ganske korte partier og tingene som blir beskrevet er gjenkjennelige for de fleste. Bildene i boka, hjelper som nevnt over barna til å kunne se skildringene bedre for seg. Boka bruker også et forholdsvis enkelt språk og setningene er som oftest ganske korte. Bokstavene er også store. For en som ikke er helt nybegynner i å lese, vil nok denne boka føles overkommelig å lese på egenhånd.

1 tanke om “Operasjon Tordensky

1. Hei Helge.
    Jeg synes du har et ryddig og oversiktlig blogginnlegg her. Fint at du skiller sammendrag og pedagogisk vurdering med ny overskrift. Du bruker også et lettlest språk og passelig lange avsnitt. Personlig synes jeg noen av setningene dine var litt lange og informasjonsfulle, men det er vel en smakssak. Uansett har du fått med deg mange gode poeng, både i innhold og pedagogisk vurdering. Du kunne kanskje satt inn noen flere illustrasjoner for det visuelle inntrykket, lenke til forfatteren eller oversikt over hele bokserien. Noe for de som vil vite mer, tenkte jeg.

Lykke til videre!