Arbeide med Begreper
Spill som utfordrer elevenes begrepsforståelse
Begrepsforståelse er viktig for at elevene skal kunne involvere seg. Dersom eleven kun har lært seg å gjenta definisjonen på et begrep, vil ikke nødvendigvis eleven ha en forståelse av hva begrepet betyr eller hvordan det skal anvendes. Derfor er det viktig at de kan knytte begrepene til «hvordan» ved å vise til eksempler i praksis.
Dette spillet kan på forhånd lages av lærer, eller lærer kan legge opp til at elevene utformer spillet selv. Denne gangen har jeg valgt at elevene selv skal utforme spillet.
Stikkord for læringsøkten er:
Elevaktiv undervisning, kreativitet, samarbeid, eierskap, øke forståelse for begreper, motivere, sosialt samspill
Elevene får utdelt 3 ulike tema som er gjennomgått tidligere. Elevene skal nå ut fra de ulike temaene kategorisere temaene i tre grupper
Eksempel: Etikk- profesjonell og relasjonsferdigheter.
Elevene arbeider sammen i grupper i trio. De får i oppdrag å lage et begrepsspill til en av de andre gruppene
Elevene lager et brett med 12 begreper i hver kategori. De lager så begrepskort som inneholder eksempler på begrepene som kan knyttes til praksis
Eksempel: på begrepsbrettet:
Kunnskapsbasert praksis | helsekompetanse | Profesjonell yrkesutøver |
relasjonsferdigheter | Tverrfaglig samarbeid | bærekraftig |
Lover og regler | brukerkompetanse | Etisk dilemma |
Grunnleggende sykepleie | Aktiv lytting | sympati |
Slik spilles spillet: Eleven som begynner velger først kategori. Når kategori er valgt trekker hun et kort fra kategorien som er valgt. Hun leser høyt opp hva som står på kortet og skal så velge begrep som passer til valgt kort. Knyttes eksempelet opp til riktig begrep får eleven et poeng. Er svaret feil får eleven et minuspoeng. Eksempel:
Kunnskapsbasert praksis | Du er opptatt av å utveksle erfaringer og å lære av andre kolleger. Du er flink til å lytte til brukerens erfaringer, og du holder deg faglig oppdatert gjennom forskning |