Detektivbyrå nr. 2

(A) Noe er i lufta, noe mystisk. Tiril og Oliver kan lukte det. Eller de kjenner fravær av en kjent lukt. De har nettopp snakket om at de mangler oppdrag til detektivbyrået sitt, men det varer ikke lenge.

Hvem har stjålet fra baker Monsen, og har det sammenheng med tyveriet hos sukker-Larsen? Stadig flere tyverier dukker opp. En tyvebande er på ferde i Elvestad. Tyver som stjeler de merkeligste ting.

Tiril og Oliver må bruke kløkt og list for å knekke denne nøtta, og ikke minst få hjelp av deres flinke sporhund Åtto. Men de må også passe seg. Bulder og brak høres i det fjerne, og midt under de verste tordenskrallene setter Tiril seg i en skikkelig knipe.

Operasjon tordensky er skrevet av Jørn Lier Horst, som selv var en vaskeekte detektiv, eller etterforsker som det heter når man jobber i politiet i Norge.  Boka er første bok i bok-serien om Detektivbyrå nr. 2, som består av 20 bøker. Her har du derfor en bokserie som du kan følge lenge, og være med å løse mange mysterier.

Ønsker du mer fra Detektivbyrå nr. 2 har Riksteateret i disse dager en helt ny teaterforestilling i serien -«Operasjon Teater». Her møter du igjen Tiril, Oliver og Åtto, som denne gangen skal løse et teatermysterium: Hvem saboterer teaterforestillingen?

«Teatermysterium i særklasse»
– Dagsavisen

Klarer du å løse noen av mysteriene sammen med Tiril og Oliver?

3 kommentarer til «Detektivbyrå nr. 2»

1. Hei, Ida!
    Det var inspirerende å lese dette. Presentasjonen gir lyst til å gi seg i kast med bøkene. Du klarer å balansere presentasjonen veldig fint mellom handlingsstoff, kontekstopplysninger (serien, forfatteren, teateroppsetninga) og bildestoff. «Lettheten» i presentasjonen (bilder, korte avsnitt) samsvarer også fint med den lettheten som preger bokserien.

Det er viktig å få til en slik balanse mellom ulike typer informasjon og mellom ulike modaliteter i oppsettet, så elevene opprettholder interessen. Blir det for mye fra handlinga, kan en irritere seg over at en ikke sjøl kan få utforske denne mer. Blir det for mye om forfatter og kontekst, kan noe av nysgjerrigheten på selve boka blekne. Og blir det for mye av alt, kan det blir for tungt å lese alt sammen.

Godt utført!

Hilsen Svein S.

2. Så kjekt å lesa! Det kan vera vanskeleg å inspirere barn til å ta fatt på ein ny type bokserie, særleg om dei ikkje har kjennskap til den frå før. Men med ein slik introduksjon, vil eg tru mange elevar hiv seg rundt og startar på bok 1. Flott at du skriv det er mange bøker i serien, min erfaring er at barn ofte likar å kunne velge fleire bøker frå samme serie når dei først har blitt kjent med hovedpersonane.

Flott er introduksjon av forfattar – som faktisk har vert etterforskar i politiet. Det vil eg tru mange barn synst er både spennande og rart!

Til slutt, supert med link til teaterforestillinga – måtte sjølv inn å kikke litt på den! Den ser veldig flott ut! Kanskje du også kunne nevnt at “Operasjon Mørkemann” og “Operasjon Mumie” har blitt laga film av?

3. Du har skrevet en spennende og informativ blogg som henvender seg til lesere på barneskolen. Jeg synes det er fint at du starter med å gjøre leseren nysgjerrig ved å beskrive det mystiske som skjer. Særlig det å stille spørsmål fungerer godt for å skape interesse i starten. «Hvem har stjålet…?»

Jeg tror også det er lurt å skrive om forfatteren litt lenger ned på siden, som du har gjort. I tillegg beskriver du han som en vaskeekte detektiv. Det er gøy. Så bra at Riksteateret har en forestilling i denne kategorien akkurat nå. Det er fint å reklamere for teater. Jeg liker også at du henvender deg direkte med et spørsmål til leseren helt til slutt.

Fine illustrasjoner fra boka og forestillingen. Kanskje det kunne vært et bilde helt øverst på siden også?