Digital valgtavle

Min første oppgave, i tillegg til å opprette blogg, var å lage en digital valgtavle. Dette har jeg ikke gjort før, men jeg tok utgangspunkt i en arbeidstime hvor elevene kan velge ulike oppgaver i forskjellige fag. 

Her kan elevene selv velge hvilken oppgave de vil gjøre og returnere til forsiden når de er ferdig. Denne valgtavlen skal testes ut på 1. trinn, og det blir spennende å se hvilke erfaringer vi gjør oss på trinnet. Valgtavlen er laget i google presentasjoner , men skal deles med elevene i delingsplattformen Showbie. Jeg har ikke testet dette ut, men kommer tilbake med refleksjoner rundt praksisen av bruk av digital valgtavle. 

Jeg har ikke testet ut digital valgtavle før. Dette er en digital arbeidsplan hvor elevene selv kan velge oppgave. Da elevene ikke kan lese vil jeg måtte forklare hvor de skal trykke for å komme til de digitale oppgavene. Når elevene velger en oppgave kommer de rett til en side hvor linken er i et bilde. Dette er likt for alle oppgavene, og vil være gjenkjennbart for elevene. 

Dette er en god måte å lære elevene til å jobbe selvstendig på. Her kan elevene jobbe i eget tempo, de kan bestemme hva de skal begynne med og alle har mulighet til å mestre på sitt nivå. Kommer elevene inn på noe de synes ikke passer deres kunnskapsnivå, kan de lett trykke tilbake til start og en ny oppgave. 

En av ulempene med denne type arbeidsprogram er at noen elever vil streve med å holde konsentrasjonen oppe. De har ikke begrep om tid, og det kan hende jeg ser at oppgavene må tidsbestemmes på forhånd. De kan også være en ulempe hvis noen elever bruker hele timen på en app, eller en nettside. Da kan man legge inn kriterier om minst antall utførte oppgaver. Ved bruk av valgtavlen tror jeg det er mulig å skape engasjement og utforskertrang. Elevene vil kanskje synes det er gøyere med oppgaver på nettbrettet, at det er variasjon og at de selv kan bestemme hva de vil begynne med og bruke mest tid på. I tillegg tror jeg flere elever vil føle mestring over gjennomføring av oppgaver. 

Legg igjen en kommentar