Bruk av appen «Grapho Game» som spill i leseopplæringen

I studiet fikk vi i oppdrag å skrive om et dataspill som jeg bruker i min undervisning. Da jeg er kontaktlærer på 1. trinn, er et av våre hovedfokusområder lese- og skriveopplæring. I tillegg til praktiske oppgaver både individuelt, som klasse og i gruppe bruker elevene en app som kalles «Grapho Game». Denne kaller vi bare for GG og for elevene på 1. trinn er dette et spill som motiverer elevene.

GraphoGame er utviklet av leserforskere for å øve på koblingen mellom bokstav og tilhørende bokstavlyd. Appen inneholder også øvelser av ord med økende vanskelighetsgrad.  I undervisningen bruker jeg dette spillet som supplement til leseopplæringen. I denne appen trener elevene på koblingen mellom bokstav og tilhørende bokstavlyd i korte økter gjennom ulike spill. Etter hvert trener elevene enkeltord med økende vanskelighetsgrad. Appen gir varierte oppgaver og bidrar til at elevene får repetisjon av viktige basisferdigheter. Elevene kommer ikke videre til neste spill og nivå før de har klart den enkelte lyd og/eller ord som spillet signaliserer.

Jeg bruker dette i stasjonsundervisning både som repetisjon og som oppsummering. Elevene jobber selvstendig på sitt nivå og motiveres av å komme videre i spillet.

Dette spillet fungerer veldig fint på 1. trinn. Det er gøy å se hvordan elevene motiveres av å komme videre og klare å koble riktig lyd/ord til ordbilde. Utfordringen kan være at jeg som lærer ikke har kontroll på hvor langt elevene har kommet. Jeg ser også at noen elever bare trykker uten å være kritisk til hvilken lyd eller hvilket ordbilde det er. Samtidig tenker jeg at så lenge de motiveres, de synes det er gøy og de må forsøke å koble bokstavlyd med ordbilde skjer det læring på den enkeltes nivå.