Hvorfor studerer jeg skolebibliotekkunnskap?

Hallo og velkommen til mitt første innlegg!

Hvorfor jeg studerer skolebibliotekkunnskap? Det ville være naturlig å svare -«fordi jeg elsker bøker og barn». Slik er det ikke helt for meg.  For selv om jeg både liker å lese bøker og elsker å lese høyt for barn , trives jeg godt med å spille spill, teste IT-systemer, designe app, lære barn koding og lage andre teknologi-relaterte aktiviteter for barn.

Jeg har jobbet på Bergen Offentlige Bibliotek i snart 8 år. Jeg begynte i arbeidspraksis og deretter ble jeg ansatt som bibliotekkonsulent.  I 2017 ble jeg digital formidler for barn og unge. Den opprinnelige stillingen skulle være bibliotekar med fokus på digital litteraturformidling for barn og unge. Utfordringen fra ledelsen var å finne en person som både hadde kompetanse i litteratur-  og i teknologiformidling. De endte opp med å dele stillingen i to: en digital formidler og en barnebibliotekar.

Grunnen til at jeg velger å studere skolebibliotekkunnskap er at  jeg vil  bli en bedre digital formidler for barn og unge i jobben min. I desember leverte jeg min masteroppgaven i informasjonsvitenskap. I oppgaven designet jeg en app som skal hjelpe barn med å velge en bok selv på et offentlig bibliotek. Her lærte jeg mye om hvordan mine bibliotekarkollegaer formidler bøker og så en mulighet for å utvikle min kompetanse i litteraturformidling for barn. Jeg fikk høre om dette studiet fra en kollega som tok studiet selv. Selv om studiet er rettet mot skolebibliotek, tok jeg meg tid til å lese gjennom læringsplanen og mener dette studiet passer mine behov. Det er også en fordel at det er et nett- og deltidsstudiet for da kan jeg fortsette å jobbe fulltid. Jeg er veldig interessert i  barne- og ungdomslitteratur, informasjonssøk, kildevurdering og hvordan biblioteket kan være en viktig ressurs for å forbedre barnas lesevaner og øke leselysten deres. I tillegg vil jeg lære om katalogisering.

AR(Augmented Reality) er en eksempel på hvordan teknologi og fysisk litteratur kombineres. Eget foto

Rollen til biblioteket må også tilpasse til behovene til bibliotekbrukerne. Dette betyr at kompetansen også må utvikles blant ansatte på biblioteket. I de årene jeg har jobbet for biblioteket, har jeg også hatt mange muligheter til å delta på prosjekter som skal utvikle bruker og leseopplevelser til brukerne på biblioteket. Prosjektene jeg har deltatt handlet mest om digital formidling og brukeropplevelsen for barn. Jeg har alltid ment at teknologi og fysiske litteratur ikke skal  konkurrere med hverandre. Både bruk av mediet og teknologi blant barn og unge er uunngåelig. Vi ser nå at barn er mer opptatt av skjermer og spill. Likevel skal bruk av disse ikke overta men  flettes sammen med litteratur og  brukes som verktøy for å  forbedre leseopplevelsen. 

Da Koronapandemien brøt ut i Mars, måtte biblioteket stenge dørene sine for publikum.  Mange barneaktiviteter, skolebesøk, og arrangementer måtte avlyses.  Selv om den fysiske døren stengte, åpnet biblioteket den digitale. Vi fikk en unik mulighet for å utvikle videre og utforske nye og innovative måter til å formidle litteratur til alle bruker. Selv om jeg har jobbet lenge på biblioteket og har kompetanse i det digitale, håper jeg gjennom dette studiet å bli en bedre litteraturformidler for barn og unge.

4 kommentarer til «Hvorfor studerer jeg skolebibliotekkunnskap?»

  1. Jeg digger innlegget ditt. Måten du formidler at digital litteraturformidling for barn og unge burde brukes mer er helt herlig. Når alle hører ordet skolebibliotekar tenker de fleste på bøker, aviser og hefter. Du vekker min interesse i det digitale som for å være ærlig ikke er alltid lett å håndtere i mine øyne. Måten du vekker nye måter å bruke det digitale på er helt magisk. Tusen takk for at jeg fikk lese innlegget ditt og lykke til videre 😊

  2. Hei, Jay!

    Tusen takk for at jeg fikk lese bloggen din. Du har skrevet en engasjerende tekst om å bruke digital teknologi på nye måter for å nå lesere. Flott!

    Du har jo en kjempespennende kompetanse og viktig erfaring etter å ha jobbet på et folkebibliotek med nyskapende arbeid. Jeg håper at du kan få bruke dette i studiet videre. Jeg er enig med deg at det er viktig at biblioteket tenker nytt for å nå nye brukere. Her tror jeg mange folkebibliotek har gjort en god jobb, og her har skolebibliotekene mye å lære. Takk for at du deler.

    Jeg håper at du vil trives på studiet. Lykke til!

    Hilsen
    Ingeborg

  3. Hei Jay.
    Du gir et spennende innblikk i den teknologiske delen og den digitale formidlingen til et bibliotek, som for meg er et ukjent landskap. Det er inspirerende å lese dine tanker om at fysiske bøker og teknologi ikke er motsetninger, men som kan flettes sammen med litteratur og brukes som et verktøy for å forbedre leseopplevelsen.
    Lykke til med studiene!
    Mvh Veslemøy.

  4. Hei Jay!

    Takk for et innlegg med en annerledes og viktig innfallsvinkel. Veldig kult at du tenker framtidsrettet, samtidig som du reflekterer godt rundt forholdet mellom tradisjonelle bøker og digitalt innhold. Det er ingen tvil om at denne typen nytenking er avgjørende både for videreutvikling av (skole)biblioteket og for å vekke/holde på interessen hos en stor gruppe unge brukere.

    Med din bakgrunn og engasjement for både teknologi og litteraturformidling, tenker jeg at du er en kjemperessurs som representerer det beste fra to verdener. Det behøver ikke være enten-eller, potensialet ligger jo nettopp i møtet mellom teknologi og litteraturen.

    Rent praktisk synes jeg du illustrerer viktigheten av digital tilstedeværelse veldig godt i det siste avsnittet. Jeg jobber selv deltid i et folkebibliotek hvor vi også ble tvunget til å tenke nytt da Koronapandemien brøt ut. Fremdeles har vi restriksjoner på klassebesøk og flere aktiviteter for barn, og arbeider stadig med å finne løsninger på hvordan vi likevel kan engasjere disse gruppene. Da er selvfølgelig de digitale plattformene uunngåelig.

    Lykke til med videre studier!
    – Camilla

Det er stengt for kommentarer.