Fotball +Robot + Nynorsk = Robot-Birk!

Leter du etter en god og lettlest bok på nynorsk som kan passe til din klasse? Har klassen din begynt å lese nynorsk? Eller er det kanskje til en elev eller en gruppe som er interessert i fotball som tema, men trenger litt motivasjon å lese på nynorsk? Da anbefaler jeg Robot-Birk og serien Barcelona-gjengen.

Oppslagsbildet til boken
Oppslagsbildet til boken. Kilde: Norli.no

Boken handler om fotballspilleren Birk og hans lag Barcelona-gjengen. Birk skader seg ved et uhell og kan ikke være med årets første kamp. Han har gledet seg hele året, men nå ligger han på sykehuset. Han får ikke sett kampen engang! Selv om han ikke kan delta på undervisningen, bruker han en «robot» for å være til stede i skoleundervisningen. Selv om vennene hans foreslår å ta roboten med på kampen, får ikke Birks robot bli med. Gjennom fortellingen ser vi hvordan vennene hans intenst prøver å få Robot-Birk med på kampen.

Robot-Birk er en lettlest bok skrevet Atle Berge. Det er en av fem bøkene som tilhører serien Barcelona-gjengen. Boken er også en del av Samlagets Leseland for barn som lærer å lese. Dette er gode historier med enkel tekst og vakre illustrasjoner, som skapt for å gi gode og stimulerende leseopplevelser for ferske lesere. Leseland er fordelt på 5 lesenivåer, der Robot-Birk er på nivå 3. Nivå 3 passer for barn som leser, men som enda ikke er utholdende i lesingen. Leseren kan møte noen vanskelige ord, men bøkene har illustrasjoner, korte tekster og middels lange setninger.

Jeg synes denne boken og serien om Barcelona-gjengen er lett å lese og forstå. Den passer spesielt for elever som har begynt å lese nynorsk. Den vil appellere til dem som er interessert i fotball og ikke minst teknologi! Den også handler om vennskap, å være på lag og gjøre ting sammen. Jeg mener at den kan brukes til høytlesing og til lesegruppen. Boken er ikke så lang og tar gjerne en skoletime eller to å gå gjennom.

FUN FACT: Visste du at det finnes en skolerobot AV1 som er ment for elever som ikke kan være med på skolen pga. langtidssykdom. Jeg synes det er veldig kult!

AV1 er et eksempel på robot som er «til stede» i klasser mens elever syk og ikke kan være med på skoleundervisninger. Kilde: noisolation.com

Kom innom skolebiblioteket for flere boktips på nynorsk. Velkommen!

2 kommentarer til «Fotball +Robot + Nynorsk = Robot-Birk!»

1. Hei Jay!

Så fint å besøke bloggen din og lese innlegget du har skrevet!

Dette var et veldig godt blogginnlegg, synes jeg. Jeg tenker at du henvender deg så fint til leserne og treffer målgruppa godt! Innlegget er ikke for langt og du skriver på en levende og god måte. Inngangen til boka om at dette er et godt tips til å få lest nynorsk er fin, og for mottakeren vil det både nyttiggjøre og kontekstualisere lesingen av den.

Så synes jeg du presenterer boka på en fin måte. Du balanserer bra mellom å si nok, men ikke for mye. Bilder og lenker fungerer også veldig fint!

Beste hilsen Elin 🙂

2. Så fint innlegg om nynorsk litteratur! Som norsklærer synes jeg det er helt supert å få slike tips 🙂 Jeg tror mange unge også kan bli inspirert til å lese denne boka etter det du skriver her.

Det er stengt for kommentarer.