Hei, første klasse!

Husker dere bøkene vi har lest om Tiril og Oliver? Jeg skal fortelle dere litt om ei bok i serien om detektivbyrå nr. 2 som vi ikke har lest enda. Vi har til nå vært med Tiril, Oliver og Åtto på å løse to saker, den første var «jakten på enhjørningen» og den andre var «operasjon plastpose». Nå skal jeg fortelle litt om «operasjon tordensky» som er den neste boka vi skal lese sammen. Her er et bilde av den:

I operasjon tordensky møter vi også Tiril, Oliver og Åtto. Denne gangen er det tyverier i Elvestad som gjør at vennene våre drar ut for å finne ut av hva som skjer. Det er en rekke tyverier på kort tid. Tiril og Oliver er raskt på saken og samarbeider med politiet. Noe av det som blir stjålet er en varebil, tomflasker og sukker. Henger tyveriene sammen? Det må vi lese boka for å finne ut av!

Denne boka passer godt for dere som likte de andre bøkene vi har lest i høst. Boka er spennende og kanskje til tider litt skummel. Om dere vil kan dere se flere bøker fra Detektivbyrå nr. 2 her.

Gleder meg til å lese videre med dere!

Filed under Uncategorized

3 Responses to Hei, første klasse!

1. Hei!
    Må legge til min egen enighet med de to andre kommentarene.
    Veldig fin anmeldelse som passer godt til målgruppen den er skrevet for. Boken er kort og fint oppsummert.
    Du har skrevet anmeldelsen på en måte som pirrer nysgjerrighet og skaper forventninger til boken. Jeg liker spesielt at du inkluderer leseren i anmeldelsen ved å bruke «vi» så mye. Dette skaper en tilhørighet til boken som noe som skal oppleves sammen.

Mvh
    Kristine

2. Hei!

Jeg er enig med Erik – et interesseskapende blogginnlegg! Stilen er passe muntlig og gjenskaper en naturlig formidlingssituasjon i klasserommet med elevene. Du henvender deg tydelig til dem og framkaller felles erfaringer, slik at formidlinga gir en vi-følelse.

Innblikket i boka er avgrensa og fungerer godt som smakebit. Det er viktig at slike avsnitt ikke eser ut og tar litt av oppdagergleden bort fra leserne. Lenka fungerer også godt. Her kan en oppdage at det er et helt Detektivbyrå nr. 2-univers som ligger og venter, og en kan få vite litt om forfatter og illustratør. Sida er kommersiell, kan en vel notere seg (Horst markedsfører seg godt…), men er altså også informativ.

Kan noe bli bedre? Det er mulig at alt det visuelle i boka (også kart og oppgaver til leseren) kunne vært utnytta enda litt mer for å skape interesse i blogginnlegget. Iallfall er jo det visuelle temmelig viktig i bokas uttrykk, også for å aktivisere leserne litt.

Hilsen Svein S.

3. Hei, Karina.
    Det er ikke så lett å skrive anmeldelser for de minste, men jeg synes du har gjort det på en fin måte. Spesielt liker jeg at du oppsummerer bøkene i serien dere har lest tidligere og på den måten får leserne med på laget. Lurt å ta med forsidebildet av boka, det gjør at elevene vet hva de skal se etter dersom de har lyst til å lese boka.
    Jeg liker også at du har lenket til hele serien og hjemmesiden til Detektivbyrå nr.2-universet. Det gir den ivrige leseren mulighet for å fordype seg i serien. Ved å si mye om handlingen, men ikke alt pirrer du nok leselysten til barna. «Det må vi lese boka for å finne ut av!»
    Du har også skrevet passe mengde tekst. Vi vil jo holde på bloggleserne og jeg tenker du har truffet målgruppa godt med tanke på mengde. Fint at du avslutter med «Gleder meg til å lese videre med dere!». Det gjør bloggen personlig og nær, i tillegg sprer du sikkert leseglede.
    Mvh Erik