Tanker og refleksjoner rundt hvorfor jeg valgte å studere skolebibliotek

Hei!

I dette innlegget vil jeg reflektere litt rundt hvorfor jeg valgte å studere skolebibliotekkunnskap. Jeg vil komme nærmere inn på hva mine interesser ved studiet er og på hvilke området er det jeg håper å utvikle min kompetanse.

Jeg vil begynne med å fortelle litt om bakgrunnen min, som også har gjort meg interessert i faget. De siste fire årene har jeg gått grunnskolelærerutdanning 1-7 ved Universitetet i Agder. Når jeg nærmet meg ferdigutdannet lærer, bestemte jeg meg for å gå et år til med studier. Et år der jeg skulle studere noe jeg var interessert i og motivert for. Noe litt annet enn valgfagene vi hadde i grunnutdannelsen, som jeg syns virket interessant og som kunne ha nytteverdi for meg seinere i læreryrket. Valget falt på Skolebibliotekkunnskap!

Jeg hadde hørt litt om faget fra læreren min i litteraturdelen av norskfaget, for han underviste i dette faget også. Han vekte en interesse i meg. Det var alltid interessant når vi hadde undervisning om barne- og ungdomslitteratur. Spesielt når vi diskuterte hvordan vi kunne bruke litteraturen i undervisningen og hva vi kunne lære av den. Litteraturen har en helt egen evne til å røre noe i oss og la oss oppleve ting vi ellers bare kunne drømt om. Vi kan starte engasjerende og reflekterende samtaler med utgangspunkt i litteraturen. Ved å lese bøker lærer vi noe om oss selv og om andre, for i litteraturen møter vi etiske dilemmaer og mennesker med ulike skjebner. Og gjennom disse møtene kan vi skape oss en forståelse og empati for andre mennesker. Og det er nettopp dette jeg syns er veldig interessant. Det er dette jeg vil lære mer om.

En annen god grunn til at jeg er interessert i faget, er det tverrfaglige potensialet jeg ser i det. Skolebibliotek er ikke noe som er forbeholdt norskfaget, akkurat slik som den grunnleggende ferdigheten «å lese» ikke er det. Å lese er et tverrfaglig prosjekt som alle fagene har ansvar for, selv om norsk har et spesielt ansvar.  Elevene skal lære å lese i alle fag, da alle fagene har en egenart. Det er to vidt forskjellige ting å lese et dikt i norsk enn en oppskrift i mat og helse. Jeg håper studiene i Skolebibliotekkunnskap kan gi mer kompetanse i hvordan skolebiblioteket kan brukes på tvers av og i samarbeid mellom de ulike fagene i skolen.

Slik jeg husker det fra egen skolegang, var skolebiblioteket i lite bruk. Vi hadde vel en time i uka hvor vi hadde mulighet til å gå til skolebiblioteket for å bytte ut hylleboka. Jeg var ikke noe lesehest på barneskolen, og har vel aldri blitt det siden heller. Men jeg elsker å lese når jeg finner den perfekte boka. Det opplevde jeg ikke før på ungdomsskolen, eller kanskje det var videregående? Når jeg i dag vet litt mer om fordelene lesing gir, syns jeg det er trist at jeg aldri fikk den hjelpen jeg trengte til å finne en bok som interesserte meg. Den gode sirkelen kom liksom aldri ordentlig i gang. Det gjør at jeg stiller meg selv spørsmålet: Hva får barna til å lese? Det er noe av det som driver meg til å ta dette faget.

Se kildebildet

(Bildet hentet fra: bildelenke)

Jeg vil avslutte dette innlegget med et interessant blogginnlegg jeg kom over som er publisert på udirbloggen. Innlegget er skrevet av Anne Kristine Larsen og hun stiller spørsmålet «Hvordan er fremtidens skolebibliotek?». Det er et kort innlegg med noen tanker rundt fagfornyelsen og skolebiblioteket som får leseren til å reflektere litt selv, ved at hun stiller spørsmål. Jeg vil anbefale deg å klikke deg inn på lenken og lese innlegget til Larsen. Denne aktuelle problemstillingen er høyst aktuell og jeg håper det er noe vi skal lære mer om i faget Skolebibliotekkunnskap.

Madelen Johnsen

Filed under Uncategorized

2 Responses to Tanker og refleksjoner rundt hvorfor jeg valgte å studere skolebibliotek

1. Hei!
    Interessant å lese tankene dine om litteraturens muligheter og om lesing i alle fag. Begge disse dimensjonene er viktige med tanke på skolebiblioteket! Det samme gjelder det du videre skriver om lesemotivasjon og å finne egnede bøker til elevene. Også interessant lenke videre.

Jeg håper du vil ha nytte av studiet! Det gir deg en spisskompetanse som kan være god å ta med seg ut i skolen. Kanskje kan du få til et givende vekselbruk mellom det å være lærer og skolebibliotekar? Lykke til!
    Hilsen Svein Slettan, UiA

2. Jeg syns det er greit at du presenterer hvilken oppgave du har valg tidlig I teksten.

Fint at du tar med hva det var som fikk deg til å velge å studere akkurat skolebibliotekkar, og hvordan du tenker å bruke det å den faglige utdannelsen du allerede har.

Til slutt vil jeg si at jeg har samme erfaring som deg med bruk av skolebibliotek fra min egen skolegang, og at dette er et bra trekk å ha med, da du deler av egne erfaringer og reflekterer over hvilke endringer du vil være en del av for å skape et bedre skolebibliotek I Norge!