Hysj, du er på biblioteket

Jeg vet det, det er som et gufs fra fortiden. Dagens bibliotek skal være et åpent allbruksrom. Så hvorfor er det jeg møter meg selv i døra og ber elevene være stille når jeg egentlig vil ha et moderne skolebibliotek som kan fylles av alt fra brettspill og gaming til diskusjoner om alt mellom himmel og jord – med lesing som grunnlag?

Det begynte med erfaringene mine fra storefri-inspeksjonen. Da jeg begynte på skolen jeg jobber på for noen år siden, var biblioteket alltid folksomt i storefri. Skolens eneste elev-sofaer befinner seg der, og de var fulle. Folk koste seg på biblioteket. Det summet og var god stemning. Men hvem var der? Skolens «kule» – de som kapret sofaene med «gjengen» sin og skravlet og sladret og var på sosiale medier. Ikke en bok ble åpnet. De som kanskje aller mest trengte biblioteket i storefri var ikke å se.

Så da jeg overtok ansvaret for biblioteket for et år siden, ville jeg endre det. Biblioteket skulle være et pusterom. Et sted der de som gruer seg til friminuttene kan komme og senke skuldrene og slappe av. Og det har jeg fått til. Biblioteket er ikke lenger like fullt, men de som er der trenger denne lille pausen i skoledagen.

 

 

De leser bøker.

De slapper av.

De puster.

 

 

Er det en riktig måte å drive skolebiblioteket på? Kanskje ikke. Men på vår skole har vi dekket et behov vi ikke tidligere klarte å dekke. Jeg er i stadig dialog med de andre voksne på skolen om hvordan vi skal ha det. Hva tenker du?

I det året jeg har drevet skolebiblioteket har jeg hatt to fokus: det ene er som dere har lest å gi elever et pusterom i friminuttene, det andre er å bidra til lesestimulering ved å jobbe med samlingen vår og hvordan den kommer til syne.

For et år siden kastet vi 3000 bøker! Det var ikke ryddet og kassert på mange, mange år, og elevene orket knapt å nærme seg hyllene. Selv om det for en bokelsker gjør vondt langt inn i sjelen å kaste bøker, er nettopp kassering «en viktig og nødvendig oppgave når det gjelder å utvikle skolebibliotekets innhold» i følge Tove Pemmer Sætre i boka «Opplevelse, oppdagelse, opplysning».  Vi kastet bøker og vi fjernet hyller. Våre fantastiske vaktmestere satte i gang med å male og henge opp IKEA-hyller, og vipps fikk vi en spennende bokvegg. Dermed ble det lettere for elever og lærere å velge gode bøker.

Mye av den tiden jeg har satt av til biblioteket (jeg er også lærer, og har en viss prosent til biblioteket) går med på å sette seg inn i ny litteratur for å kunne velge de rette bøkene. Med et begrenset budsjett er det viktig å vurdere innkjøp slik at man treffer flest mulig av elevene. Denne høsten har det blant annet vært viktig å sørge for at jeg har bøkene som er med i årets txt-aksjon, Opprør, tilgjengelig. For å holde meg oppdatert, følger jeg en rekke forlag og bok-bloggere på Instagram, og jeg er innom forlagenes nettsider for å følge med på nye utgivelser fra dem.

Jeg har nå skrevet litt om to av de tingene jeg tenker fungerer godt ved skolebiblioteket «mitt» i dag; innholdsutviklingen (selv om jeg gjerne skulle hatt et større budsjett) og hvordan det er tilgjengelig i storefri.

Det er fremdeles mye jeg ønsker å utvikle. Skolebiblioteket har per i dag ikke noen stor og tydelig plass på skolen som en læringsarena, annet enn i norskfaget. Jeg har planer om å utvikle en nettside der jeg blant annet lenker opp til gode og nyttige ressurser. I tillegg er det ønskelig med flere aktiviteter, som bokprat og konkurranser. Jeg har hatt noe slikt, men tenker absolutt at jeg bør få til mer. Jeg gleder meg til å få input gjennom dette studiet i det kommende året. Gi meg gjerne noen ideer hvis du har.

Til vi leses igjen, ha det fint.


Dette innlegget er svar på oppgave A, innleveringsoppgave til leksjon 1 ved studiet Skolebibliotekkunnskap 1, 2018/2019.
Det første bildet er hentet fra pixabay, det andre er mitt eget. 

3 tanker om “Hysj, du er på biblioteket

  1. Hei!

    Takk for et interessant og velskrevet innlegg, der du får tydelig fram hva som har fungert godt ved biblioteket og hvor det finnes et utviklingspotensiale. Det første momentet, altså den endringa du beskriver mht. hvem som bruker biblioteket, minnet meg om min tidligere kollega Elisabeth Rafstes doktoravhandling om skolebibliotek i videregående skole, som har tittelen «Et sted å lære eller et sted å være?» Jf. f.eks. omtale et stykke ute i denne kronikken: https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2004/juni/skolebiblioteket-som-laringsarena/

    Jeg synes den utviklinga du har fått til når det gjelder bruken av biblioteket, høres veldig bra ut. Det har sikkert ikke vært lett å endre disse sosiale mønstrene, men så flott at det har lyktes. Det betyr at «et-sted-å-lære»-perspektivet er kommet inn.

    Ellers er det fint at du har hatt evne til å skjære gjennom når det gjelder kassering, og fått kombinert det med bedre synliggjøring av aktuelle bøker. Din medstudent Tone Kvivik er også inne på dette temaet i sitt blogginnlegg, og har et par fine lenker til nettsteder som tar opp kassering-spørsmålet.

    Videre fint å lese det du sier om utviklingsmuligheter. Kanskje mer satsing på formidling er et argument for å få tilført mer ressurser til skolebibliotekaren? Lykke til!

    Vennlig hilsen
    Svein Slettan

  2. Så spennende å lese om dine erfaringer på skolebiblioteket!
    Jeg liker veldig godt hvordan du har kjempet for at biblioteket fortsatt skal være bibliotek, selv om bibliotekene har endret seg mye over tiden, og det heldigvis har blitt litt mindre stille der. Det er nok av dem som trenger et pusterom og et rom som biblioteket hvor man kan finne en god ro eller inspirasjon til å fordype seg i noe. At du hele tiden er i dialog med andre om hvordan biblioteksrommet skal brukes synes jeg også høres veldig lurt ut. Flott med illustrasjonsbilde som passer godt med teksten der du forteller om hvordan dere fysisk har endret på biblioteket. Det ser veldig fint ut med mange utstillingshyller som virkelig får vist fram bøkene! Siden jeg enda ikke har jobbet på et skolebibliotek, kun på folkebibliotek så langt, var det ekstra spennende å lese om hva som fungere fint på ditt bibliotek og hva du synes er utfordringene. Jeg håper også at vi får flere gode tips på denne utdanningen om hvordan skolebiblioteket kan bli en god læringsarena i alle fag! Jeg synes du har noen gode idéer til det, med bruk av nettside og konkurranse m.m. Om du ikke allerede har lest den, så synes jeg også Sofia Malmberg kom med noen interessante og inspirerende forslag til hvordan dette kan gjøres i boka «Bibliotekarien som medpedagog».

  3. Hei! Spennende å høre om hvordan bruken av biblioteket har endret seg. Fint å tenke på at det kan være en trygg arena for mange elever hvor man kan være seg selv og senke skuldrene. Jeg tenker at en slik bruk av biblioteket ikke er vanskelig å forsvare. Jeg ser for meg at de som bruker det i friminuttene setter stor pris på det og ser det som et kjærkomment avbrekk. De som brukte biblioteket som et oppholdsrom har sikkert funnet nye steder å oppholde seg.
    Jeg skjønner at du har fått til mye på biblioteket det siste året. Kaste 3000 bøker høres helt utrolig ut! Det er en av mine største utfordringer, så her høres det som at jeg har litt av hvert å lære.
    Bra at du skriver noe om hva du gjør for å holde deg oppdatert, det er jo en viktig del av jobben!
    Som deg gleder jeg meg til inspirerende ideer gjennom dette studiet til hvordan skolebiblioteket kan bli en enda større ressurs for hele skolen.
    Takk for god lesing!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.