Tonje Glimmerdal av Maria Parr – en bokpresentasjon for elever (oppgave A)

Har du hørt om Glimmerdalen? Kom, bli med dit, så skal jeg fortelle deg mer om hvem vi kan møte der!

I Glimmerdalen bor 10 år gamle Tonje, og hun er det eneste barnet i bygda. Hun er høylytt, nysgjerrig, uredd, bryr seg om de rundt seg og er kanskje også litt veslevoksen? Av tantene sine, Eir og Idun har hun skjønt hvor viktig det er med «fart og sjølvtillit», og det har Tonje mer enn nok av.

Tonje bor på gård sammen med mamma og pappa, og siden mamma ofte jobber langt av gårde, er det som regel bare pappa og Tonje som er hjemme. Heldigvis kjenner Tonje alle i bygda, og er stadig rundt på besøk hos den ene og den andre. Bestevennen til Tonje heter Gunnvald, og han bor rett over gata. Han er kanskje ikke en helt vanlig bestevenn, han er nemlig 74 år! Selv om aldersforskjellen er stor, har Tonje og Gunnvald det veldig hyggelig sammen. De kan også småkrangle litt, er brutalt ærlige med hverandre, og støtter hverandre i smått og stort.

Til sin store overraskelse oppdager Tonje at Gunnvald skjuler noe viktig og stort for henne, som hun er nødt til å komme til bunns i. I tillegg har bygda en lite sjarmerende campingplass-eier, Klaus Hagen, som ikke er særlig hyggelig mot Tonje. Klaus vil gjerne utvide campingplassen på måter Tonje er veldig uenig i. Han elsker penger og misliker barn, så her får Tonje mye å bryne seg på.

Kan hun klare å rydde opp der de voksne ikke tør å ta kloke valg, eller rett og slett ikke tar hensyn?

Forfatteren av boka «Tonje Glimmerdal», heter Maria Parr, og er av mange beskrevet som en av de beste barnebokforfatterne Norge har. Hun har også gitt ut andre bøker du kanskje har hørt om, som Vaffelhjarte og Keeperen og havet. Eller så har du kanskje sett Vaffelhjarte på NRK? Maria Parr skriver et fantastisk, sprudlende nynorsk, og dersom du er mest vant med bokmål, og synes det er litt uvant i starten av boka, kan du kanskje prøve å høre lydboka mens du følger godt med i boka du låner her på biblioteket, og så lese videre selv? Eller du kan bare sette i gang med boka som den er, den har godt driv og det skjer masse, så jeg blir ikke overraska om du blir helt oppslukt. (Spør en voksen om du lurer på noen ord!)

Kanskje blir du glad i Tonje Glimmerdal, og Maria Parrs måte å skrive på? Når du har lest ferdig historien fra Glimmerdalen, kan du også låne den nye boka fra Maria Parr. Den heter «Oskar og eg» og her kan du lese litt om den, og også se bilde av forfatteren og noen illustrasjoner fra boka:

3 tanker om “Tonje Glimmerdal av Maria Parr – en bokpresentasjon for elever (oppgave A)

1. En god løsning, synes jeg. Du skriver med god mottakerbevissthet, og ikke for langt og omstendelig, slik at barneleserne faller av. Teksten preges av litterær entusiasme, som også inkluderer nynorsk. Bra!

Mulig Liv har et poeng i dette at du med fordel kunne lagt inn et bilde. Boka har jo velegna illustrasjoner.

Hilsen Svein Slettan

2. Hei!
    Jeg får lyst til å lese boka! Du skriver på en lett og leken måte som passer fint til aldersgruppen du prøver å fenge. Ved å stille spørsmål til leseren underveis får man en følelse av at du snakker direkte til den som leser bloggen. Et virkemiddel som gjør det personlig og kan være med på å «holde igjen» leseren, slik at vedkommende leser ferdig hele innlegget. Godt levert!

3. Hei Pernille!
    Du har skrevet et utfyllende innlegg om «Tonje Glimmerdal» og jeg opplever at du har fått med deg de viktigste poengene i boka for å engasjere barnelesere. For barn som er uvant med nynorsk er det et godt konkret tips å starte med lydbok mens en følger med i teksten.
    Visuelt sett er innlegget ditt veldig jevnt, med fokus på verbaltekst i samme skrifttype. For noen lesere hadde det kanskje vært motiverende om du la til et ekstra bilde, et utdrag av boken i en annen skrifttype og lignende, for å «dra» leseren videre.
    Fint at du i slutten la til en link til «Oskar og eg» slik at lesere får en anbefaling til en ny bok om en liker «Tonje Glimmerdal».
    Fint jobbet!