Valgtavle

Hver uke har vi på 6.trinn arbeidsprogram på timeplanen (3.timer). Denne uken testet vi ut en ny løsning. I stede for at arbeidsprogrammet var et Word-dokument, slik elevene er vant til, laget jeg en valgtavle i PowerPoint. Valgtavlen inneholdt fagene norsk, matematikk og naturfag, med forslag til avbrekk når elevene trengte en pause. Valgtavlen ble delt med elevene via Showbie, som er den digitale læringsplatformen elevene bruker.

Fredag hadde jeg en oppsummerende samtale med enkelte av elevene på trinnet, for å høre litt om hvordan de hadde opplevd den nye formen for arbeidsprogram. Elevene var ganske enstemmige i at de likte den nye versjonen. Et av argumentene deres var at nå var alt samlet på et sted og de slapp å stykke seg frem og tilbake på Showbie for å finne de ulike oppgavene. De mente det gjorde det lettere å holde fokus på hva som skulle gjøres. I tillegg kom det frem at det var letter å jobbe i eget tempo og ha fokus på egen læring. De sa også at det var godt å ha noen valgfrie avbrekk innimellom når de arbeidet. Da ble arbeidet mer lystbetont og det var lettere å holde konsentrasjonen på de ulike faglige oppgavene.

Ved å jobbe på denne måten, får elevene god trening i å ta ansvaret for egen læring og det er en god måte å lære seg å strukturere eget arbeid på. Det bekreftet samtalene med elevene.

En positiv effekt ved en slik type arbeidsprogram, er det lett å legg inn tilpasninger pr. elev uten at det blir veldig synlig for andre elever at de jobber med andre oppgaver. En kan også lett tilpasse oppgavene ved gi de valg med tanke på vanskelighetsgrad, velge enten A elle B. En slik form for arbeidsprogram har også sine baksider. Når elevene får alt servert på et sted, mister de noe av evnene til å navigere seg frem og tilbake til der informasjonen/oppgavene befinner seg. Når en bare kan trykke på en lenke for å komme inn på rett sted, mister de noe av evnen til å søke opp og finne frem selv på en nettside. Faren er at det kan gjør elevene litt «late» og lite aktive selv i søkeprosessen for å komme frem til rett informasjon.

Kort oppsummert vil jeg si at erfaringene ved å bruke en digital valgtavle var veldig positive og det er noe trinnet vil fortsette med fremover.

1 tanke om “Valgtavle