Oppdrag 6; VR og AR muligheter

I dette blogg innlegget vil jeg se nærmere på VR- og AR-teknologi i skolen. Hva er VR og AR og hvilke pedagiske muligheter og utfordringer litter i bruken av disse i skolen.

VR står for virtual reality, det vil si virtuell / datasimulert virkelighet. VR-teknologi går ut på å erstatte så mange sanseinntrykk som mulig med virtuelle, digitale inntrykk. AR står for augmented reality og betyr utvidet virkelighet. Det kan kanskje bedre forklares som at det skjer en sammensmelting av informasjon fra den relle verden og et digtalt lag med informasjon.

Det er ingen tvil om at bruk av denne typen tekonlogi kan være med på å skape en mer variert og lærerik undervisning.  Ved å bruke VR-teknologi kan man være mer til stedet «der det skjer». En ser ikke lenger bare et bilde fra en by, f.eks. Paris, men en kan virtuelt vandre rundt i gatene og oppleve stemningen i byen og observere detaljer på en annen måte, eller en kan ta en tur inn i kroppen og se nærmere på blodets vandring og være med å observere hvordan de røde blodcellene jobber for å spre oksygen gjennom kroppen (The Body VR: Journey Inside a Cell på Steam (steampowered.com)

Noen studenter ved NTNU gjennomførte et forskningsprosjekt om bruk av VR i naturfag. Funnene deres bekrefter det jeg allerede har vært innom. Blant annet at VR gir elevene en følelse av være til stede i den virtuelle verdenen, og at VR kan gi fordeler som økt læringsutbytte, motivasjon og fange elevenes oppmerksomhet. De fant også ut at bruken av slik teknologi i undervisning i naturfag medfører også flere utfordringer, blant annet ubehag hos elever og utfordringer knyttet til gjennomføring av undervisning.

Jeg har ikke selv testet ut VR- eller AR-teknologi i undervisningen, men jeg ser absolutt et potensiale i å bruk av dette i flere fag. Det jeg tror er viktig å ha med seg, uansett hva slags type teknologi en tar med seg inn i klasserommet, er en tanke gjennom om hvordan læringsutbyttet økes ved bruke av en slik metode fremfor en annen.

Kilder:

Framtidsrettet og pedagogisk bruk av AR-teknologi i grunnskolen | Universitetet i Stavanger (uis.no)

Rapport AR.pdf (uis.no)