Modul 6

Her er da modul 6. Prøvde å gjøre videoen så kort som mulig men håper likevel jeg har svart ordentlig på kriteriene.

OBS: Når jeg viser at jeg kan kalle metoden «Info» fra klassen SupportSystem uten et objekt, glemmer jeg å si at jeg gjør dette uten å opprette et objekt.

Link til video

Kommentarer er skrudd av for Modul 6

Filed under Uncategorized

Modul 3

Så langt i modul 1-2 har jeg lært forskjellen på klasser og objekter, hvordan metoder og parametere fungerer samt hvordan man lager disse. Jeg har også lært en del om forskjellige datatyper og når og hvordan disse skal brukes. Hvordan klassen skal bygges opp i BlueJ med felter, constructor og metoder er også noe jeg har lært. Selvfølgelig dekker ikke dette alt jeg har lært i løpet av disse to modulene, men vil si det dekker det viktigste på få linjer.

I løpet av tida jeg har jobbet med modul 3 har jeg lært en god del nye ting når det kommer til å skrive kode selv. For eksempel har jeg lært mange nye og viktige begreper, disse kommer jeg tilbake til etterhvert. Samtidig har jeg også lært alt fra fordelene med å lage flere klasser, til hvordan å bruke en debugger.

Her er en kort forklaring til læreplanmålene i modul 3:

  • Modularisering: når man deler opp et stort problem i mindre og mer definerte deler/problemer. Dette gjør man for å lettere kunne fokusere på de ulike delene hver for seg, og senere komme tilbake til det store problemet.
  • Abstraksjon: evnen til å se den store helheten og se bort fra smådetaljer.  Man klarer å se alle delene i en større sammenheng slik at man kan fokusere på det store bildet.
  • Primitive typer: de innebygde datatypene i Java som for eksempel «boolean» eller «int».
  • Objekttyper: de typene som er definert av en klasse. Noen er forhåndsdefinert i Java fra før, som for eksempel «String». Objekttyper stammer fra klasser.
  • Debugger: den finner feil i koden mens programmet kjører. Den tar for seg linje for linje. Man bruker debuggeren hvis noe er feil med programmet men at man ikke har klart å finne denne feilen. Med debuggeren kan vi stoppe utførselen av programmet og gå inn å undersøke nærmere på bestemte områder. Når man setter et «breakpoint» vil debuggeren stoppe programmet rett for utførelsen skjer. Dette er fordi man skal kunne gå nøye gjennom (steg for steg) for å oppdage feilen.
  • Klassediagram: poenget med et klassediagram er å vise hvordan de forskjellige klassene er avhengig av hverandre.
  • Objektdiagram: her er poenget å vise hvordan de forskjellige objektene fungerer sammen og hvordan de både henter og gir hverandre informasjon.

Her er en link til videoen min hvor jeg går fort går gjennom programmet jeg har laget, viser hvordan debuggeren fungerer og forklarer litt generelt om de ulike læreplanmålene.

Enjoy my cupcake store! 😀

Link til video

Kommentarer er skrudd av for Modul 3

Filed under Uncategorized

Oppdatering Modul 2

Da er modul 2 ferdig og jeg sitter igjen med en bedre forståelse av klassedefinisjoner. Selve oppgaven til modul 2 var veldig gøy å holde på med. Det tok en stund før jeg følte meg helt ferdig med klassen i og med at ideen min ble litt for komplisert for modul 2. Da jeg endelig skjønte dette var det ikke vanskelig å få lagd en klasse som ikke var for komplisert men likevel oppfylte kriteriene.

Det jeg tenker å gjøre annerledes til neste gang er å begynne litt tidligere med oppgaven. Når alt er såpass nytt kan det være krevende å lære seg det meste de siste dagene, og jeg tenker derfor å starte enda tidligere med oppgaven til neste modul. Jeg fant også ut at å sitte sammen i grupper og jobbe med prosjektet er til god hjelp selv om man ikke holder på med helt det samme. Sitter du fast med noe er det en mulighet for at noen andre ser en løsning til problemet ditt. Som ordtaket sier: to hoder tenker bedre enn ett.

Kommentarer er skrudd av for Oppdatering Modul 2

Filed under Uncategorized

Modul 1: Oppgave

Da har jeg testet ut Bluej og forhåpentligvis fått med det viktigste innen modul 1 i denne videoen. Var litt usikker på hvor mye informasjon som skulle være med, men føler jeg har fått en grei forståelse av Bluej i denne omgang.

Beklager dårlig lydkvalitet!

Enjoy! 😀

https://video.uia.no/media/t/0_ey7r9eko

Kommentarer er skrudd av for Modul 1: Oppgave

Filed under Uncategorized

Hei, verden!

Velkommen til home.uia.no.

1 Comment

Filed under Ukategorisert