Modul 3

Så langt i modul 1-2 har jeg lært forskjellen på klasser og objekter, hvordan metoder og parametere fungerer samt hvordan man lager disse. Jeg har også lært en del om forskjellige datatyper og når og hvordan disse skal brukes. Hvordan klassen skal bygges opp i BlueJ med felter, constructor og metoder er også noe jeg har lært. Selvfølgelig dekker ikke dette alt jeg har lært i løpet av disse to modulene, men vil si det dekker det viktigste på få linjer.

I løpet av tida jeg har jobbet med modul 3 har jeg lært en god del nye ting når det kommer til å skrive kode selv. For eksempel har jeg lært mange nye og viktige begreper, disse kommer jeg tilbake til etterhvert. Samtidig har jeg også lært alt fra fordelene med å lage flere klasser, til hvordan å bruke en debugger.

Her er en kort forklaring til læreplanmålene i modul 3:

  • Modularisering: når man deler opp et stort problem i mindre og mer definerte deler/problemer. Dette gjør man for å lettere kunne fokusere på de ulike delene hver for seg, og senere komme tilbake til det store problemet.
  • Abstraksjon: evnen til å se den store helheten og se bort fra smådetaljer.  Man klarer å se alle delene i en større sammenheng slik at man kan fokusere på det store bildet.
  • Primitive typer: de innebygde datatypene i Java som for eksempel «boolean» eller «int».
  • Objekttyper: de typene som er definert av en klasse. Noen er forhåndsdefinert i Java fra før, som for eksempel «String». Objekttyper stammer fra klasser.
  • Debugger: den finner feil i koden mens programmet kjører. Den tar for seg linje for linje. Man bruker debuggeren hvis noe er feil med programmet men at man ikke har klart å finne denne feilen. Med debuggeren kan vi stoppe utførselen av programmet og gå inn å undersøke nærmere på bestemte områder. Når man setter et «breakpoint» vil debuggeren stoppe programmet rett for utførelsen skjer. Dette er fordi man skal kunne gå nøye gjennom (steg for steg) for å oppdage feilen.
  • Klassediagram: poenget med et klassediagram er å vise hvordan de forskjellige klassene er avhengig av hverandre.
  • Objektdiagram: her er poenget å vise hvordan de forskjellige objektene fungerer sammen og hvordan de både henter og gir hverandre informasjon.

Her er en link til videoen min hvor jeg går fort går gjennom programmet jeg har laget, viser hvordan debuggeren fungerer og forklarer litt generelt om de ulike læreplanmålene.

Enjoy my cupcake store! 😀

Link til video

Kommentarer er skrudd av for Modul 3

Filed under Uncategorized

Comments are closed.