Programmering i skolen

Koding på første trinn sammen med fadderne

Ett nytt spennende oppdrag skulle testes ut i klasserommet, og denne gangen skulle vi få hjelp av flinke faddere på 5. trinn. Vi brukte et opplegg på kidsakoder.no. Fadderne forberedte seg, og jeg forberedte meg på hva elevene skulle gjennomføre i klasserommet. Fadderne skulle hjelpe elevene i faddergrupper med veiledning av lærer. Mine kunnskaper om koding i forkant av dette var begrenset. Tidligere hadde jeg brukt noe beebots, microbits og spheroballer, men akkurat denne typen koding var ny for meg. Jeg erfarte at ved litt prøving og feiling at dette var en gøy og lærerik undervisningsøkt. Elevene samarbeidet godt med både fadderne og hverandre. Det krevde litt forarbeid i både innlogging og klargjøring, men det gjorde undervisningsøkta effektiv. Ved å bruke fadderne som hjelpere i en slik økt opplever de mestring, samhold og elevene få være sammen på tvers av alder. En kreativ og gøy time.