Min bruk av teknologi i undervisningen

I klasserommet mitt er teknologi i bruk hver dag på ulike måter og med ulike digitale ressurser. I forberedelse til undervisningen lager jeg opplegg i notebook som samsvarer med timens mål og som har som mål å aktivisere elevene på ulike måter. I klasserommet bruker elevene IPAD med ulike verktøy, spill og apper som støtter opp om læringsmålene i tillegg til skrivebok, blyant og papir. I vurderingsarbeidet av elevene bruker jeg muntlig fremovermeldinger når elevene har lest inn leseleksa i showbie, og jeg kommenterer på arbeid de leverer inn i mapper på showbie. Elevene jobber både sammen og selvstendig på IPAD for å variere og for å bidra til samarbeid og bruk av læringsvenn i timene. I tillegg til mye bruk av digital teknologi har elevene på 1. trinn mye konstruksjonslek, stasjonsarbeid og bruk skrivetrening i arbeidsbok. Dette for å variere arbeidsmåtene på best mulig måte. Så hvordan opplever jeg bruken av dette i klasserommet og for elevene? Jeg opplever engasjerte og lærevillige elever, de synes det er gøy med spill på tavla, apper hvor de lærer og opplever mestring, og de synes det er gøy når de kan få lest opp i hodetelefonene hva de faktisk har skrevet på skoleskrift. Elevene hjelper hverandre, de forklarer for hverandre og samarbeider for å nå timens mål. Jeg har ved hjelp av digitale ressurser lettere tilgang på å variere oppgaver slik at de lettere kan tilpasses hver enkelt elev, og på denne måten opplever eleven mestring på sitt kunnskapsnivå. Jeg liker «ordtaket» «Ja, takk begge deler». Jeg ser viktigheten av å veksle mellom hensiktsmessig og velbegrunnet bruk av digital teknologi og ressurser i klasserommet og bruk av penn, papir, skolebøker, lek, spill og samhandling som opplæring. En god kombinasjon av disse opplever jeg som en god skolehverdag for mine førsteklassinger.