Oppdrag 6: VR og AR muligheter

Teknologi har blitt en naturlig del av hverdagen min både på jobb og hjemme. I undervisningen er det blitt utenkelig å ikke inkludere teknologi, og den gir meg mange muligheter og varierer arbeidsmåtene i klasserommet.

I dette oppdraget skal jeg nå sette meg inn i teknologien med VR og AR og mulighetene dette vil kunne gi meg i en undervisningssituasjon. Med virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) kan jeg gi elevene en smakebit på hvordan de kan være et helt annet sted. I den virtuelle verdenen blir utilgjengelige steder i verden nå tilgjengelig. Det å føle at man er til stede, og se og føle temaet, gir en helt annen opplevelse enn å få ting fortalt.

VR gir mulighet for opplevelser og erfaringer som elevene ikke har tilgang til ellers. Eksempler kan være å oppleve historiske hendelser, byggverk og farlige eksperimenter. Når elevene ser med egne øyne og interagerer med virtuelle objekter, gir det muligheter til å lære gjennom erfaring. Dette kan bidra til økt forståelse, konsentrasjon og motivasjon.

I min undervisning har jeg ikke brukt VR eller AR, men det er noe som virker spennende å bruke. På statped sine nettsider har jeg fått inspirasjon til hvordan jeg kan bruke VR i mitt klasserom i begynneropplæringen. Her har de masse informasjon om ulike ressurser og ulik pedagogisk bruk. Det var på disse sidene jeg fikk inspirasjon til hvordan VR kan brukes i min egen undervisning.

Jeg ser for meg at det kunne vært spennende å bruke VR inn i norsk undervisningen i form av VR og appen Google Earth VR.  I begynneropplæringen i norsk jobber vi mye med å skrive setninger og beskrive hva vi ser på et bilde. Ved bruk av VR kan elevene jobbe sammen med læringsvenn å forklare for hverandre hva de ser. Da kan man bruke appen Google Earth VR som visuell støtte. Via Google Earth VR kan du oppsøk historiske steder, se kjente bygninger, byer, land, se land fra luften osv. Den visuelle støtten og opplevelsen kan skape utgangspunkt for språkstimulering, begrepstrening, kommunikasjon og formidling i undervisningen. Elvene kan jobbe sammen md læringsvenn, hvor den ene forklarer og den andre skriver setninger og så bytter de roller. Dette kan både gjøres skriftlig og muntlig om man vil veksle på arbeidsmåter. Da øver man også på å gjenfortelle med egne ord, og man knytter opp plassering, preposisjoner og begrepslæring til undervisningen. På denne måten vil undervisningen varieres og elevene vil både få øvelse i samarbeid, men det vil også være motivasjon og utvikle skriveglede. Det er viktig at jeg som lærer synliggjør hvordan læringsaktiviteten med VR bidrar til å oppfylle de aktuelle læringsmålene.

Utfordringene ved bruk av VR kan være at man må ha utstyret som kreves for å gjennomføre Elever på småtrinnet har gjerne ikke egne mobiler med på skolen til disposisjon, og dette vil gjøre innkjøp av utstyr mer kostbart. En annen utfordring kan være at det kreves noe forklaring i forkant for å oppnå rett bruk av app og utstyr. I min hverdag vil de minste elevene trenge mye hjelp til å komme inn på rett sted, så det kan være tidkrevende å komme frem til selve gjennomførelsen, og det krever også nok ressurser av voksne i klasserommet.

Ved buk av VR må jeg som lærer også passe på at hensikten med oppgaven ikke overskygges av det spennende ved bruk av VR. Det er derfor viktig at det er tydelige kriterier for oppgaven og at den er lett forståelig for de minste elevene.

Med mulighetene som VR og AR gir i undervisningen, med elevaktiviteten og motivasjonen den gir elevene, vil jeg gjerne teste dette ut om jeg får utstyr og mulighet!