Oppdrag 1: digital valgtavle

Vi har fått i oppdrag å opprette en valgtavle som kan brukes i ulike setting. Jeg har laget et arbeidsprogram som omfatter flere fag.

Over ser du bilde av fremsiden av arbeidsplanen og hvilke fag som inngår i arbeidsplanen. Når elevene trykker inn på en av oppgavene kommer de direkte til oppgavebeskrivelsen til det faget de klikket seg inn på. Hvis du trykker inn på lenken, kommer du direkte til arbeidsplanen.

Fordelen med å bruke ei slik valgtavle er at elevene kan jobbe i det tempoet som de selv mestrer og det er heller ingen av elevene som vet hvor langt de andre har kommet. Det er også mulig å tilpasse undervisningen/oppgavene med ei slik valgtavle når alle elevene jobber på hver sin ChromeBook. Det kan være at elevene velger mellom level 1 eller 2 i ulike fag, eller at noen elever får en egen valgtavle med samme design, men med mer tilpasset oppgaver.

Ulempen (som også er en fordel) med en slik valgtavle er at alle elevene jobber i forskjellig tempo og noen elever vil nok være ferdig lenge før de andre elevene. Her krever det at lærer har ekstra oppgaver eller en plan for hva elevene skal gjøre når de er ferdige med arbeidsplanen.

Når elevene jobber med ei slik valgtavle, får de et ansvar for sin egen læring og de skal prøve å strukturere arbeidet sitt selv. De kan også velge hvilke fag de vil gjøre først, og hvilke fag de ønsker å spare til slutt. Det er nok flere elever som vil bli mer motiverte av å jobbe på denne måten med å få lov til å bestemme selv i hvilken rekkefølge ting skal bli gjort i.

1 tanke om “Oppdrag 1: digital valgtavle