Oppdrag 4: Programmering

Elevene har jobbet litt med programmering tidligere, men har aldri brukt appen som heter ScratchJr. Før vi skulle starte å jobbe med appen pratet vi om hva programmering er og hvor ofte vi egentlig bruker programmering i hverdagen.

Elevene kom opp med flere gode eksempler, skru på lysbryter, bruke telefonen, iPad og PC, oppvaskmaskinen og støvsugeren.

Slik ser det ut når elevene trykker seg inn på appen.

Jeg brukte omtrent 10 minutter på å snakke om appen og hvordan elevene skulle gå frem for å starte med appen. Elevene startet med å velge en bakgrunn for prosjektet sitt. Deretter valgte de hvilke figurerer som skulle være med. De kunne også legge inn flere bakgrunnen, hvis de ønsket at fortellingen skulle strekke seg over lengre tid. Når elevene hadde valgt disse tingene, fikk de lov til å prøve seg frem alene og sammen med sin læringsvenn.

Elevene fikk 30 minutter til å leke seg med ScratchJr. Jeg ga de veldig lite informasjon og heller ingen oppgave, for jeg hadde lyst til å se hvordan de angrep et problem og gikk frem for å jobbe med appen. Elevene var veldig ivrige og kom fort i gang. De skjønte fort hvordan de fikk figurene til å bevege seg og la til enda flere instrukser. De la til bevegelser som fremover, bakover, hopping og snurring et gitt antall ganger. Det var også noen av elevene som skjønte hvordan de forminsket eller forstørret figurene uten at jeg måtte si noe. Det eneste elevene trengte hjelp til var hvordan de kom fra den ene bakgrunnen til neste bakgrunn. Jeg opplevde også at elevene hjalp hverandre veldig mye. Hvis det var noen av elevene som hadde funnet ut av noe, var de raske til å hjelpe og forklare det til de andre.

Neste gang jeg tok i bruk ScratchJr gikk jeg først gjennom ulike steg på tavla slik at alle elevene kunne få de samme opplysningene og kunnskapen, før elevene fikk prøve seg på å lage et eventyr som flyttet seg over flere lysbilder/bakgrunn.

Elevene liker veldig godt denne appen og de er veldig motiverte og engasjerte når de får lov å jobbe på den. De oppgaver stadig nye ting, som selv ikke jeg har lært meg enda. Elevene tar ting veldig fort, og jeg synes det er veldig lærerikt (både for elevene og meg) når elevene kan angripe en ny app eller et problem alene som ikke jeg alltid har svaret på.

1 tanke om “Oppdrag 4: Programmering

1. Spennende. Jeg har også teste den ut sammen med enkelte av mine elever, og det virker som det er et program elevene tar kjapt og som de synes det er gøy å jobbe med.