Oppdrag 3: Digital dømmekraft

Slik så plakaten ut.

Jeg skrev ut denne plakaten som jeg hang på grupperommet rett ved klasserommet. Elevene brukte iPad til å scanne QR-koden. De jobbet sammen to og to sammen, slik at de hadde noen å diskutere med underveis i oppgaven.

De begynte på oppgave 1 og skulle avslutte med oppgave 6. Når de hadde scannet koden, kom de inn på en lenke/oppgave og gikk så tilbake til klasserommet, for å løse oppgaven.

Oppgave 1 og 2: Videoer om digital mobbing og passord

Oppgave 3: Påstander (sant/usant)

Elevene skulle svare på påstander om nettvett.

Oppgave 4: Mentimeter

Mentimeter: Elevene fikk oppgaver om passord og hva som var lurt å tenke på når de lager et passord.

Oppgave 5: Kahoot

Under her ser dere noen av oppgavene elevene skulle svare på Kahoot.

Oppgave 6: Oppsummering/avslutning på Padlet

Padlet: Skriv tre ting du har lært eller husket godt etter denne timen.

Elevene synes det var en veldig gøy aktivitet og gøye oppgaver. Jeg opplevde at de synes det var motiverende når de fikk bevege seg og gå inn på grupperommet når de skulle scanne neste oppgave. Jeg kommer garantert til å lage flere oppgaver med QR-koder.