VR og AR-muligheter i skolen

Vi ser at VR og AR er blitt mer og mer populært og brukt i skolen. VR betyr “virtuell virkelighet”, og går ut på å gjenskape eller bytte ut sanseinntrykkene fra virkeligheten og over til en digital virkelighet (Dvergsdal & Aabakken, 2019). AR blir ofte oversatt til “utvidet virkelighet”, den erstatter ikke noe, men kombinerer gjerne virkeligheten med en digital virkelighet (Grolid, 2022).

Jeg har skissert et undervisningsopplegg i matematikkfaget, der elevene skal jobbe med de geometriske figurene på Ludenso Create. Ludenso Create er et AR-verktøy som kan brukes i undervisningen og skolesammenheng. Elevene lærer på forskjellige måter og er på ulike nivåer , og det er noen elever som synes det er vanskelige å huske hva figurene heter og hvordan de ulike ser ut. Jeg vet at flere elever responderer godt på konkrete oppgaver og eksempler, og jeg tenker at det hadde vært gøy å bruke Ludenso Create, for å se om de elevene som synes det er vanskelig med geometriske figurene lærer lettere. 

       Skjermbilde av undervisningsopplegget jeg har skissert på Ludenso Create.

 Jeg ser at det finnes både pedagogiske muligheter og utfordringer ved å bruke AR i undervisningen. Jeg tror at de svake elevene og de elevene som liker å jobbe med konkreter, vil ha et stort utbytte av å jobbe med AR-verktøy. De vil kunne få visualisert og konkretisert modeller, figurer og bilder. Jeg tenker at det ikke bare er de svake elevene som vil ha utbytte av AR, men jeg tror at alle elevene vil lære enda bedre om de får visualisert det de lærer eller jobber med. 

På skolen min har vi både iPad og Chromebook tilgjengelig, og jeg ser at vi har mange fordeler og muligheter med det. Det finnes apper på iPaden som er fine å bruke og gode nettsider man kan bruke. Det vil så klart være begrensninger dersom du ikke har tilgang til en PC/Chromebook eller iPad og du vil så klart ikke ha de samme mulighetene da. Vi ser at samfunnet hele tiden er i endring og teknologien blir mer og mer framtidsrettet. Vi ser også at digitale ferdigheter er blitt implementert som en av de grunnleggende ferdigheter i læreplanen. Det er derfor viktig at vi lærer elevene om mulighetene som finnes i teknologien og de ulike verktøyene, slik at de blir trygge på teknologien. 

En annen utfordring eller begrensning ved å ta i bruk et slikt verktøy er så klart krevende for læreren. Det krever at hun eller han setter seg inn i verktøyet, sjekke mulighetene og begrensningen som finnes ved verktøyet. Det er både tidkrevende for læreren, men også det å komme på undervisningsopplegg som kan være greie å gjennomføre med AR-verktøy krever at man tenker litt utenfor boksen/annerledes. 

Kildehenvisning: 

Dvergsdal, Henrik; Aabakken, Lars: virtuell virkelighet i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 5. mars 2023 fra http://snl.no/virtuell_virkelighet 

Grolid, S. Å. (2022, 6. januar). AR – utvidet virkelighet. NDLA. https://ndla.no/article/29973