Foto: Scanpix
Helt først laget alle elevene et digitalt tankekart om «nettvett»- 2 og 2 sammen.
De fleste brukte Creaza for å lage tankekartet, noen brukte Canva.com, og leverte et skjermbilde av tankekartet sitt. Vi så på alle tankekartene og reflekterte + pratet litt omkring det de hadde skrevet ned.
![Samarbeid](https://i.ytimg.com/vi/4GA_dmtWA3I/maxresdefault.jpg)
Etter tankekartet fikk elevene en digital valgplakat omkring nettvett på its learning. Her kunne de velge ulike oppgaver som omhandlet personvern og kritisk tenking omkring tema. Jeg tok utgangspunkt i dubestemmer.no og brukte mange av oppgavene der, og laget en direkte link. Vi så også et par episoder av NRK serien Nudes, hvor vi diskuterte ulike tema og problemstillinger i etterkant av episodene. Det var tydelig at elevene kjente seg igjen i mange av temaene, og særlig «Nudes» engasjerte de. Noen av elevene kjente også skuespillere som deltok (fra Tangen vgs). Digital dømmekraft er alltid aktuelt i skolen og elevene sa selv at de burde lære mer om dette temaet.