Hvorfor studere skolebibliotekkunnskap?

Hvis jeg tenker tilbake, så er det særlig et sted som, uavhengig av fysisk lokalitet eller tidspunkt i livet, har vært viktig for meg. Et sted hvor jeg alltid har følt at jeg hørte til. Hørte til i så stor grad at jeg ikke riktig har reflektert over det før jeg omsider fant studiet i skolebibliotekkunnskap og søkte meg inn her. Det har vært så naturlig, så hjemme for meg at jeg ikke så det som et sted for seg selv, men som et trygt sted å søke til utenfor alle de virkelige stedene hvor man var ventet å prestere noe. Et sted å bare være og nyte og kanskje gjøre nye og spennende oppdagelser.
Noen syntes dinosauren på biblioteket «mitt» så litt sulten ut og har omtenksomt nok fôret den med noen fargestifter.
Dette stedet er skolebiblioteket. Både på barneskolen, ungdomsskolen, videregående og etterhvert universitetet. Flinke og hyggelige bibliotekarer fikk meg til å føle meg så velkommen på grunnskolens bibliotek at jeg har tatt med meg den gode følelsen av biblioteket som mitt eget sted gjennom så og si hele livet. Det er derfor ikke så rart at jeg ønsker å jobbe der, og å vise andre at biblioteket tilhører dem like mye som det tilhører meg. Det er det beste med biblioteker: at alle er velkommen.
Det som interesserer meg mest ved studiet i skolebibliotekkunnskap er å lære enda mer om hvem brukerne av skolebibliotek er, og hvordan jeg kan møte deres behov og ønsker gjennom å lære mer om ulike typer litteratur og medier. Det er et fint sted å få ta del i andres erfaringer og dele sine egen erfaringer med bibliotekstilbud til barn og unge og samarbeid mellom bibliotek, skolebibliotek og skole. Jeg håper særlig å utvikle kompetansen min på hvordan å se an ulike aldersgrupper og drive god og målrettet formidling til hver gruppe og til hver enkelt bibliotekbruker, og på å forstå hvordan (skole)biblioteket på best mulig måte kan støtte opp under undervisningen. Jeg har tidligere benyttet meg av tips fra ulike nettsider som skolebibliotek.no, uprisen.no og ubok.no for å tilpasse formidlingen, men gleder meg over å få gå mer i dybden på formidling til barn og unge gjennom studiet i skolebibliotekkunnskap!

3 tanker om “Hvorfor studere skolebibliotekkunnskap?

1. Hei, Lisbeth.
    Takk for en fin tekst. Det er flott å lese om opplevelsene du selv har med skolebiblioteket som et godt sted å være. Det gir deg et godt utgangspunkt i arbeidet som skolebibliotekar. Fint bilde, men husk å oppgi fotograf på bildet. Du deler også gode og relevante nettsteder i linkene dine. Skolebibliotek som pedagogisk arena, er sentralt i studiet. Det er derfor bra at du er opptatt av hvordan biblioteket kan støtte undervisningen. Jeg håper du vil få stor glede av studiet.
    Lykke til videre!
    Beste hilsen Ingeborg

2. Du skriver så fint om biblioteket som sted – at det i motsetning til så mange andre steder er «et sted å bare være og nyte, og kanskje gjøre nye, spennende oppdagelser», og ikke minst at det er åpent for alle! Det er akkurat disse tingene som gjør at jeg også alltid har vært veldig glad i biblioteket, og tenker at de er plasser i samfunnet som vi må verne om så godt vi kan.
    Også veldig bra at du poengterer at det er viktig at formidlingen er så godt tilpassa brukerne som mulig.
    Til slutt er det fint det du skriver om at du vil lære mer om ulike typer litteratur og ikke minst medier, det er sikkert grunnleggende når man skal jobbe mot barn og unge. Jeg tenker selv også at det blir spennende å få henge med på så mye nytt – og at skolebibliotekaryrket sikkert er veldig bra for å holde seg ung til sinns!

3. Det å kunne bidra at biblioteket er en plass som er viktig for noen er noe av det beste med å jobbe på et bibliotek.

Studiet virker veldig lovende for å kunne utvikle egen kompetanse, slik at man være med å bidra til et levende bibliotek som både innbyr til læring og samarbeid på flere plan. Det at vi får mulighet til å kunne dele erfaringer som kan gjøre at vi blant annet kan skape bedre samarbeid og kanskje få nye ideer til hvordan formidle til barn, ungdom og kollegaer.