Arbeid med «Salamandergåten»

Jeg har nettopp lest Salamandergåten av Jørn Lier Horst, som er den første av 13 bøker i CLUE-serien. Mer om de 13 bøkene i serien kan du lese om her. Den første boka handler om tre venner, Cecilia, Leo, Une og hunden Egon, som sammen etterforsker en drukningssak. Flere av gjestene på pensjonatet som faren til Cecilia driver, oppfører seg nemlig mistenkelig etter en mann ble funnet død. Mannen ble funnet av Cecilia på stranden like ved pensjonatet. Derfor virker det høyt sannsynlig at i hvert fall noen av gjestene er involvert. Boka har jeg funnet ut har et stort potensial for bruk i ei elevgruppe. Jeg har altså valgt å svare på oppgave B: Skriv til medstudentene hva du tenker om bruk av denne boka i ei elevgruppe. Hvilket potensial har den, og hvordan kan den brukes? 

 

Foto: jlhorst.com

Salamandergåten og resten av serien er krim for barn og ungdom. CLUE-serien er en populær krimserie, så sjansen er nok stor for at de fleste elevene liker denne boka. Dette er ikke noe annet enn bra, da målet blant annet er å få økt leselyst gjennom arbeid med boka. I tillegg til å forhåpentligvis bidra til leselyst, i hvert fall for dem som liker denne sjangeren, kan denne spennende boka også bidra til en interesse for krimbøker. Derfor er Salamandergåten et fint materiale til studium av krimsjangeren. En ide er at elevene kan ha bokpresentasjoner. Eksempelvis kan de presentere kjennetegnene på krimlitteratur generelt eller de kjennetegnene som finnes i boka, typisk komposisjon i krimbøker eller bare presentere boka. Å lese en krimbok samtidig som å utdype seg i krimsjangeren, er en praktisk måte å virkelig forstå og lære seg sjangeren.

 

Jørn L. Horst har skrevet imponerende mange bøker på kort tid, samtidig som han er dramatiker. Det er slettes ikke uvanlig at han publiserer fem bøker i året. Ikke er det bare Clue-serien han har skrevet, heller. Han har også publisert krimserier for både barn (Detektivbyrå nr. 2), ungdom (CLUE-serien) og for voksne (Wisting-serien). I tillegg har han vært etterforskningsleder i politiet, så han har god peiling på det han skriver om i bøkene sine. Horsts liv og/eller forfatterskap kan med andre ord være interessant presentasjonsmateriale eller stoff til fordypningsoppgave. Det er publisert en del intervjuer og det er flere faktasider om Horst på internett, så det skal være nok stoff å ta av.

 

Foto: eget bilde

Den siste ideen der jeg tenkte Salamandergåten kunne brukes, er å lese boka og så å få elevene til å skrive sin egen slutt til fortellingen. Her er det forskjellige måter å variere det på: gruppen kan enten lese hver for seg eller det kan være høytlesing. Høytlesinga kan foregå ved at boka blir lest av bibliotekaren eller at elevene bytter på å lese høyt. Mens boka blir lest, kan det være lurt at gruppen tar notater av karakterer og ledetråder som blir funnet i løpet av teksten. Etter hvert når alle ledetrådene i fortellingen har kommet frem, altså kapittel 17, kan gruppen eller skolebibliotekaren, slutte å lese. Deretter kan elevene skrive sin egen slutt. Her er det også forskjellige måter å gjøre det på. Enten kan de skrive hvordan de vil at boka skal ende eller hvordan de tror den kommer til å ende. Én etter én kan de lese opp slutten sin til resten av gruppa, enten alle eller kun frivillige. Enten dét, eller så kan de blir delt inn i mindre grupper og lese til hverandre. Slik får alle høre noen forskjellige slutter uten at det tar alt for lang tid, men likevel få lest høyt for andre. Gjennom å ha lest grundig og å ha lest mellom linjene, kan det jo hende noen får rett i hvem skurkene er. Man får i alle fall garantert mange forskjellige endinger, så det kunne vært spennende å høre hva de kommer fram til. Etter dette leses den faktiske slutten.

 

Bokpresentasjoner, sjangerstudium, fordypningsoppgave og presentasjonsmateriale av Horsts liv og/eller forfatterskap, og skrive egen slutt var altså ideene jeg kom på, men det er helt sikkert flere måter å bruke boka på. Både boka og forfatteren av boka er populære, så mange vil nok like den. Derfor vil jeg tro at elevene ikke vil ha det kjedelig med å arbeide med stoffet. Salamandergåten vil nok heller gi leselyst samtidig som at de lærer om krimsjangeren og forfatteren Horst. I tillegg får de øvd seg på å lese, skrive, presentere og lese høyt.

3 kommentarer til «Arbeid med «Salamandergåten»»

  1. Hei! Jeg er enig med Anja og Ingeborg. Godt innlegg med konkrete anvisninger mht. bruk av Horsts bok. Sjangerstudium, forfatterskapsstudium og egen skriving er relevante læringsaktiviteter. Godt mulig at det å skrive en egen slutt fra en lesestopp vil være noe som slår an. Jeg forestiller meg at noen av disse vil bli temmelig fantasifulle og kanskje til og med bryte med detektivromanenes intensjoner! Hva om skurkene stikker av med pengene, eller ved et uhell kommer til å skyte barnedetektivene? Spøk til side, egen skriving av slik typisk «sjangerlitteratur» kan være noe veldig bra. Det er jo også mulig å lage egne komplette krimbøker. Hilsen Svein Slettan

  2. Hei Marit!

    Dette var spennende lesning og mange gode ideer. Jeg liker spesielt godt at du ønsker å fokusere på leselyst, og hvordan denne boka kan brukes som en «inngangsport» til krimsjangeren for elever som ikke har oppdaget den. Kunne du kanskje også sagt noe om hvilket alderstrinn (evt. klassetrinn) du ser for deg å bruke boka på, og eventuelt hvorfor?

    Jeg synes også det er en interessant oppgave at elevene skal få skrive sin egen slutt, og liker at du har skissert ulike måter det kan gjennomføres på. Når du vinkler oppgaven på denne måten, legger du grunnlaget for at elevene virkelig skal kunne fordype seg romanen, og samtidig utvikle sin egen tekst (og sjangerkunnskap).

    Det er et godt poeng at elevene bør ta litt notater, slik at de kan brukes til skriveoppgaven. Her tenker jeg at lærer/bibliotekar med fordel kan sette av litt tid på slutten av høytlesningsøktene og ha klassesamtale om viktige ledetråder. Tommel opp for brukt av samarbeidsgrupper på slutten. Dette er absolutt tips jeg kan se for meg å bruke i skolen!

    Beste hilsen – Anja

  3. Spennende ide å la elevene få skrive en slutt til Salamandergåten. Da kan sette i gang flere læringsmål i tillegg til at elevene får vært kreativ. Det er også en fin ide å la elevene få bestemme selv om hvilken type slutt de skal skrive.

    Jeg liker at du viser ulike måter og ideer man kan jobbe med boken, slik at elevene får et skikkelig dypdykk. Dermed kan de nå læringsmål og forhåpentligvis få leselyst.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.