Programmering i skolen

Bilderesultat for scratch jr.

Vårt siste oppdrag denne høsten var å utforske programmering sammen med elevene vi jobber med. På sist samling ble vi presentert for programmet Scratch Jr. Det var et nytt program for meg, og jeg ble nysgjerrig på hvordan det kunne brukes sammen med noen elever som sliter faglig.

Jeg jobber for det meste med spes.ped dette skoleåret, og valgte derfor å utforske Scratch Jr. med noen av disse elevene. Målet var å få dem til å sette sammen en kort film, for så å prøve å skrive en fortelling/noen setninger utfra hva hva filmen handlet om i ettertid. Planen er at dette er noe resten av trinnet skal prøve seg på senere. Grunnen til at jeg valgte å starte med den lille gruppen med elever først var todelt:

1. Bli kjent med selve programmet for selv å bedre kunne veilede i etterkant.
  2. La disse elevene få føle seg litt som «eksperter» for de andre, når den tid kommer.

Programmet ble tatt i mot med stor entusiasme. Vi startet med å se noen korte introduksjonsfilmer som viste det mest grunnleggende (mest for å koble inn litt engelsk lyttetrening også) før elevene fikk sitte å prøve seg ut på egenhånd (med veiledning). Det var ikke vanskelig å få dem til å sitte å prøve seg ut og bli kjent med hvordan programmere figurene til å gjøre ulike handlinger.

Når programmet ble introdusert for resten av klassen, var det noen stolte elever som fikk gå rundt å hjelpe til hvis noen sto fast. Av og til kunne de hjelpe, andre ganger måtte vi sammen google oss frem for å finne svar.

Etter å ha prøvd seg litt frem noen økter, introduserte jeg Scratch (orginal programmet) for dem. Det synes de var veldig spennende. Etter introduksjonen har elevene fått små oppgaver på arbeidsplanen som skal løses i programmet. Det liker de veldig godt. Vi har ikke gjennomført større kodingsoppgaver i plenum, men det vil komme utover våren.