ET LESETIPS TIL DEG SOM HAR LÆRT Å LESE

KLASSETJUVEN AV BENTE BRATLUND

Bente Bratlund

Her er en bok som passer bra for deg som har lært å lese

Her møter du Hanna og Emma som er bestevenner, sammen med Sjur og Henrik.
I denne boka, Klassetjuven, forsvinner det ting på skolen.
Hanna har mistet den nye pennen, Emma finner ikke ringen sin og mobilen, som Henrik hadde i sekken, er forsvunnet.
De fire vennene vil finne ut hva som skjer og hvem som stjeler.
At det er noen på skolen og kanskje til og med i klassen som stjeler, liker  de 4 vennene ikke.

De bestemmer seg for å finne tyven.

Mange av klassekameratene blir mistenkt, men de har ikke bevis.
I ett friminutt bestemmer de seg for å spionere
for å se om
det er noen i klasserommet
når elevene ikke er der.

Henrik og Sjur har ikke så lyst å bli med, de vil heller spille fotball.
Jentene sier at de må være med når de skal fakke tyven.
Spenningen er på topp når Emma lister seg bort mot døra til klasserommet.

Den står på gløtt, hun peker inn i klasserommet sier til de andre at de må være stille.
Det er noe i klasserommet …….

Hvem eller hva som er i klasserommet må du lese boka for å finne ut.

Boka er spennende, men det handler også om dagligliv, familie, skole, vennskap og følelsen av å være utenfor og forskjellig fra de andre.
Dette er en bok som er lett å lese, med god skrift og korte kapitler.

Det som er ekstra kjekt med denne boken er at
når du er ferdig med Klassetjuven,
kan du snu boken opp ned og begynne på en ny historie
om Hanna og Emma i Vennepåske.

Bente Bratlund har skrevet 5 bøker  til om Hanna og Emma, alle med 2 fortellinger i samme bok.
Hun har dessuten skrevet mange andre barne- og  ungdomsbøker.

Klikker du på en av lenkene nedenfor kan du lese mer om forfatteren og se hvilke andre bøker hun har skrevet.

Litteratur:
Bente Bratlund: Klassetjuven/Vennepåske, Mangschou A/S Bergen 2014
Foto:
Bente Bratlund. Foto: Patricia Roos / Samlaget.
Klassetjuven: Mangschou Forlag AS
Vennepåske: Privat

Filed under Uncategorized

3 Responses to ET LESETIPS TIL DEG SOM HAR LÆRT Å LESE

1. Hei, Liv!

Som Camilla og Elisabeth synes jeg denne anbefalinga fungerer godt. Du bygger opp spenninga med handlingsreferansene, og i tillegg har du noe om tematikk som kan skape interesse hos noen (jf. «følelsen av å være utenfor og forskjellig fra de andre»). Henvisningene til forfatterinformasjon fungerer også godt. Det visuelle er finty avstemt mot verbalteksten.

Bra! Hilsen Svein.

2. Hei, du retter deg direkte til målgruppen med teksten din. Språket er enkelt og lettfattelig og treffer derfor leseren. Du bygger opp spenningen på en fin måte, slik at leseren får lyst til å lese boka. Artig at du nevner effekten med å snu boka rundt -og at du får to bøker i ett! En fin anmeldelse som fenger målgruppen.

3. Hei
    Du går direkte inn i oppgaven her og retter søkelyset mot den unge leseren, måten dette er gjort på fenger interesse og du får trolig elevene på «kroken» med dette «agnet». Fint at du ikke røper mer enn nødvendig her. Du har også tatt med informative bilder og vist til flere greie lenker om forfatteren.
    Kunne du også ha fokusert på at boka er nynorsk, eller lå dette kanskje i kortene for presentasjonen her?
    En flott og lett presentasjon om en interessant og god bok:)