Oppdrag 4: Programmering i skolen

Vi har tidligere jobbet en del med programmering på papir ved hjelp av piler. Dette har vi så overført til å programmere Blue-Bot’er. Det har vært timer eleven har kost seg i.

I dette oppdraget valgte jeg å presentere Schratch Jr for eleven. Dette er et program jeg ikke har jobbet med før, men jeg opplevde at det var enkelt å sette seg inn i .

Vi jobbet først fritt for å bli kjent med programmet. Noen av elevene tok veldig raskt hva de skulle gjøre, mens andre trengte mer hjelp. Jeg opplevde imidlertid at alle fikk det til til en viss grad og det var stor læringsaktivitet og læringsglede i klasserommet.

Vi har det siste perioden jobbet med verdensrommet, og elevene fikk derfor i oppgave å lage hver sin fil fra verdensrommet. De skulle bruke minst to forskjellige bakgrunner og ha bevegelse i hvert bilde.

Det ble mange gøye filmer. Her ser dere bilder fra en av de mer avanserte (elev, 7 år).

Én kommentar til “Oppdrag 4: Programmering i skolen”