Oppdrag 5: Bruk av teknologi i undervisningen

Jeg har jobbet som lærer siden slutten av 90-tallet og siden jeg starte å jobbe og fram til i dag har det skjedd mye innen digitalisering og bruk av teknologi i skolen. Det er helt klart at teknologien har kommet for å bli og at den blir en stadig større del av skolehverdagen. I dag har elevene på småskoletrinnet egen iPad og mellomtrinnet har ChromeBook. Alle klasserommene på skolen er utstyrt med SmartBoard eller SmartScreen.

Denne utviklingen har vært vanskelig for mange lærere å følge med i. Jeg har selv derimot alltid interessert meg for dette og syntes det har vært spennende å utforske ny teknologi. Derfor er det også spennende å delta på studiet PfDK og lære noe måter å bruke den digitale teknologien på i undervisningen.

I klassen min har eleven iPad som de bruker mye i undervisningssituasjonen. De bruker den til både lærings-apper og til å produsere egne arbeider blant annet i BookCreator. I tillegg bruker jeg Air-drop for å sende eleven inn på nettsider med læringsløp, filmer eller annet relevant fagstoff. iPaden blir også flittig brukt som tidtaker i leseprosjekt.

Vi bruker læringsplattformen Showbie, og her finner eleven både lekser og arbeidsoppgaver for timene.

Som lærer er jeg avhengig av at både teknologien og internettilkoblingen virker. Jeg er blitt svært avhengig av den digitale teknologien og synes det er tungvint de gangene jeg må tilbake til tavle og kritt.