Bloggverksted med lærerstudenter

Da er vi i gang med et nytt semester og en ny gruppe lærerstudenter som har blogg som et arbeidskrav. Hvorfor bruker vi blogg som et obligatorisk arbeidskrav? Her vil jeg trekke fram tre hovedgrunner:

1. Det er viktig at lærerstudentene begynner å bygge en digital, faglig identitet.
  2. En blogg er et godt utgangspunkt for å bygge et nettverk for samarbeid med andre lærere.
  3. Lærerstudentene vil utvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennom å blogge.

Målet må være at bloggen ikke bare blir et arbeidskrav, men et utgangspunkt som studentene kan utvikle videre også etter at de er ferdig utdannet lærere. Dette arbeidskravet innebærer også forventninger til meg som faglærer – hvordan kan jeg overbevise studentene om at det er viktig å blogge, hvis jeg ikke blogger selv? Jeg har altfor lenge tenkt at det er viktig å blogge, uten at jeg har klart å gjøre noe med det. Nå som jeg utfordrer en ny gruppe studenter til å blogge, utfordrer jeg samtidig meg selv til å blogge mer aktivt. Klarer jeg dette?

Om Eli-Marie Danbolt Drange

Førsteamanuensis i spansk språkvitenskap ved Universitetet i Agder Profesora titular de español como lengua extranjera en la Universidad de Agder, Noruega
Dette innlegget ble publisert i Blogging og merket med , , . Bokmerk permalenken.